نابغه كوچك هندی

نابغه كوچك هندی

آرپان شارما (amrahs naprA) یك پسر 10 ساله هندی‌تبار ساكن انگلیس است. او از زمانیكه نوزاد بوده به همراه والدینش به انگلیس آمده و درآنجا سكنی گزیده لذا به زبان مادریش كه هندی است تسلط ندارد اما می‌‌تواند به 10 زبان زنده دنیا صبحت كند.او در بیرمنگام انگلیس زندگی می‌‌كند و در منطقه ادباستون به مدرسه می‌‌رود. این پسربچه هندی در این مدرسه 560 نفره توانسته بدرخشد و توجه همه را به خود جلب كند. او موفق شده كه 11 زبان زنده دنیا را یاد بگیرد و به خوبی حرف بزند، آرپان شارمای 10 ساله به زبان‌های ایتالیایی، فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی، انگلیسی، تایلندی، سواحیلی، چینی، ماندارین، لهستانی و اوگاندایی به راحتی صحبت می‌‌كند و به همه زبان‌ها كتاب می‌‌‌خواند. او حتی در مدرسه به دوستان و هم‌كلاسی‌هایش زبان‌های آلمانی و اسپانیایی یاد می‌‌دهد. همچنین با قدرت بیان خوبی كه دارد به آنان انواع بازی‌های رایانه‌ای و كار با رایانه را تعلیم می‌‌دهد.

 زبان اوگاندایی مشكل است
به نظر آرپان، تنها زبان اوگاندایی بسیار سخت است. اما با این حال او تسلط خوبی به این زبان پیدا كرده است. بطور كلی تبحر زیادی در یادگیری زبان‌های مختلف جهان دارد. آرپان می‌‌خواهد به گنجینه یادگیری زبانهای خود باز هم بیفزاید و زبان روسی را یاد بگیرد. البته والدینش سعی دارند به او زبان هندی كه زبان مادری‌‌اش است را تعلیم دهند و امیدوارند كه در اسرع وقت این زبان را هم یاد بگیرد.

عاشق موسیقی
آرپان عاشق موسیقی است. او به نواختن پیانو علاقه‌مند است و در یادگیری موسیقی نیز تبحر خاصی دارد. معلم موسیقی او از هوش و استعداد آرپان در شگفت مانده است. او می‌‌گوید: آرپان یكبار به نت‌های موسیقی گوش فرا می‌‌دهد و سپس در ذهنش بخش‌های ناقص را تصحیح می‌‌كند.
آرزوی آرپان این‌ است كه در آینده یك جراح موفق و برجسته شود و به كشورهای مختلف جهان سفر كند و از آن‌جا كه با زبان‌های گوناگون آشنایی دارد، با مردم بیمار ارتباط برقرار كرده و در جهت بهبودشان كوشش كند. او می‌‌گوید عاشق پیانو نیز هستم. امیدوارم روزی بهترین پیانیست جهان شوم.
او هم اكنون به همراه خانواده‌اش به اولدبری در غرب انگلیس آمده و در یك مدرسه برجسته به نام وست مید به تحصیل می‌‌پردازد.
او در مصاحبه با مجله semit می‌‌گوید: یادگیری زبان‌های مختلف و پیانو یكی از بهترین و لذت‌بخش‌ترین كارهایی است كه در زندگی‌اش می‌‌تواند انجام دهد.
او درباره زبان هندی می‌گوید: «زبان هندی را هم كمی بلد هستم، زمانیكه خیلی كوچك بودم در هند با این زبان آشنایی داشتم ولی به دلیل زندگی در انگلیس كم‌كم این زبان را فراموش كردم. من زبان فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی و ایتالیایی را در مدرسه یاد گرفتم و دیگر زبانها را تحت تعلیم معلم و همچنین DCهای آموزشی از طریق اینترنت و رایانه فراگرفتم كه كاری مشكل بود. معلمین مدرسه مرا در یادگیری زبان‌های مختلف و برنامه‌ریزی برای دروسم یاری می‌‌كنند.» گفتنی است كه آرپان یكی از ممتازترین شاگردان مدرسه است.
او وقتی 7 ساله بود ایتالیایی را آموخت و در 8 سالگی آلمانی و در 9 و 10 سالگی اسپانیایی و فرانسوی و دیگر زبان‌ها را یاد گرفت. در كنار یادگیری زبان‌های مختلف به آموزش كامپیوتر و پیانو نیز اقدام كرد و علاوه بر این به بچه‌های هم سن و سال خود نیز در این زمینه آموزش می‌‌دهد. «نیكی لامبرت گرین» معلم برنامه‌ریزی زبان‌های او می‌‌گوید: «آرپان تشنه آموزش است و باز هم می‌‌تواند به سادگی زبان‌های دیگری هم بیاموزد. كلمه نابغه هم برای او كم است.همچنین حس شنیداری قوی دارد و به راحتی می‌‌تواند انواع نتها را در ذهن جای دهد.» ریچارد لین معلم موسیقی وی از این‌كه چنین شاگرد نابغه و تیزهوشی دارد افتخار می‌‌كند. او می‌‌گوید: «همانطور كه آرپان آرزو دارد در آینده یك پیانیست ماهر شود، این اتفاق در آینده‌ای بسیار نزدیك خواهد افتاد. او به زودی به یك پیانیست مشهور تبدیل خواهد شد.»

پایگاه فرهنگی هنری تکناز