نکاتی برای رنگ کردن انواع وسایل چوبی

نکاتی برای رنگ کردن انواع وسایل چوبی

وسایل چوبی همانند هروسیله‌ی چوبی دیگری به مرور زمان ظاهر زیبای خود را ازدست می‌دهند و نیاز به نوسازی دارند که اکثریت مردم به هنگام رنگ آمیزی منزل ، وسایل چوبی خود را نیز رنگ میکنند. یک قوطی رنگ راحت‌ترین و ارزان‌ترین راه برای نوسازی این وسایل چوبی است که دراین مقاله سعی داریم که رنگ کردن وسایل چوبی را مرور کنیم ونگاهی هم به انواع رنگ و پوشش‌های مخصوص چوب داشته باشیم.       

 

مراحل مختلف رنگ کردن چوب:                                                                                     

قدم اول: سمباده زدن                                                                                     

اولین قدم برای رنگ کردن وسایل چوبی سنباده زنی است. دراین مرحله نباید کم‌کاری کنید چرا که این قسمت از قسمت‌های مهم است وبخش زیادی از کار شما به این مرحله بستگی دارد.    

 

وقتی سمباده‌زنی به خوبی انجام شود باعث می‌شود رنگ به خوبی به سطح بچسبد و ورقه ورقه نشود و پوسته ریزی نکند، سطح کار یکنواخت و صاف شود و جلوه رنگ چندبرابرشود.        

 

برای زدن سمباده هم می‌توان به روش دستی کار کرد و یا از گیره سمباده و دستگاه سندر استفاده کرد. البته باید قبل از استفاده از این دستگاه مهارت لازم را به دست آورد چون ممکن است حین کار به قسمت‌های مختلف چوب آسیب برساند.

 

برای پاک کردن رنگ‌های کهنه و لکه‌های روی چوب بهتر است از سمباده‌های زبرتر استفاده کنید. سمباده گرید 100 برای مراحل اولیه مناسب است و بعداز این که موفق به از بین بردن لکه‌ها از روی چوب شدید از سمباده های نرم تر باگرید 150 استفاده کنید و سطح چوب را هموار وصاف کنید. برای سطوحی که دسترسی به آن‌ها سخت است بهتر است از سمباده‌های پارچه‌ای و کاغذی که انعطاف‌پذیر هستند استفاده کنید. ترتیب استفاده از سمباده‌های نرم و زیر مهم است و ابتدا باید سمباده زبر وسپس سمباده نرم استفاده شود.          

 

با استفاده از سمباده زبر می‌توانید لکه ها را از بین ببرید و با استفاده از سمباده نرم می‌توانید خط و خش و ناصافی ها را از بین ببرید و همچنین آثار به‌جا مانده از سمباده زبر را از بین ببرید وسطح کار را نرم می‌کنید و وقتی که بر روی سطح دست می‌کشید این نرمی را احساس می‌کنید. ولی با این حال مهم نیست که همه‌ی رنگ ها از بین بروند.

 

قدم دوم: تمیز‌کاری چوب                                                                           

بعد از این که کار سمباده را انجام دادیم باید گرد آن را از روی چوب پاک کنیم و تمیز کاری چوب را انجام دهیم و اگر این گردها روی سطح چوب باقی بماند باعث می‌شود که در مراحل بعدی، رنگ روی چوب نماند وحالت ورقه ورقه شود و به مرور زمان رنگ از سطح چوب بریزد و بنابراین سطح چوب ناهموار شود و بریزد.

برای تمیزکاری از روش‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد که یکی از این موارد استفاده از جاروبرقی است و بعد از آن هم می‌توانید با پارچه نم‌دار سطح چوب را پاک کنید. برای نم‌دار کردن هم می‌توان از آب و تینر استفاده کرد. تینرچربی را خوب پاک ‌می‌کند و باعث چسبندگی بهتر چوب می‌شود. اگر هم از آب به تنهایی استفاده می‌کنید بهتر است بلافاصله آن را خشک کنید تا به سطح چوب صدمه‌ای وارد نشود.

نکاتی برای رنگ کردن انواع وسایل چوبی

قدم سوم: زیرسازی و بتونه کاری                                                                                           

بعد از مرحله‌ی سمباده‌زنی و همچنین تمیزکاری و قبل از رنگ کردن لازم است که مراحل آماده‌سازی سطح چوب را انجام دهید. با کمک بتونه چوب می‌توانید هرچه که ناهمواری در سطح چوب است آن را بپوشانید وسطح را صاف کنید.علاوه برآن بتونه باعث می‌شود رنگ روی چوب چسبند‌گی بهتری داشته باشد.

همچنین باید در انتخاب بتونه دقت کنید. بتونه باید از رنگ شما روشن‌تر باشد. باید کل سطح چوب را بتونه بکشید .ابتدا ازلایه‌های نازک بتونه استفاده کنید و بعد بگذارید حداقل به مدت 10 دقیقه خشک شود وبعد از آن می‌توانید لایه‌های دیگر بتونه را بزنید تا جایی که سطح یکنواخت باشد و ناهمواری مشاهده نشود و رنگ به خوبی روی آن می‌چسبد.

وقتی یک فرورفتگی را می‌خواهید بتونه کنید کمی بیشتر بتونه بزنید و بعد با سمباده اضافه‌ی آن را صاف کنید تا هم‌سطح شود و بعد از آن سطح را مجدد تمییز کنید تا سطح آماده‌ی رنگ شود.

 

قدم چهارم: اجرای رنگ

هنگام ترکیب رنگهای ساختمانی نهایت دقت را داشته باشید. رنگ‌های فوری مخصوص چوب عبارت‌اند از: سیلر، کیلر، نیم‌پلی‌استر و پلی‌استر. این رنگ‌ها غلیظ هستند و باید رقیق شوند و اغلب با تینر رقیق می‌شوند. اما به دلایلی که تینر بوی تندی دارد و باعث خورندگی می‌شود می‌توانید به جای آن از حلال4o2 استفاده کرد.

 

علاوه بر موارد ذکر شده گزینه‌های دیگری هم برای رنگ کردن چوب وجود دارد مثل:

1)استفاده از شاپان که ماهیت چوب و زیبایی آن را حفظ می‌کند و افزایش می‌دهد.

2)لاک الکل که در گذشته و به دلیل نبودن رنگ‌های صنعتی بیشتر استفاده می‌شد.

3)روغن‌های گیاهی مخصوص چوب که با فناوری های جدید تولید می‌شوند و بی‌ضرر هستند.

4)رنگ‌های دکوراتیو که بیشتربرای وسایل چوبی کوچک استفاده می‌شوند.

5)روغن‌های طبیعی مثل روغن برزک، کنجد، سویا، آفتابگردان و غیره که نسبتا گران‌قیمت هستند.

6)واکس چوب که با  روش‌های سنتی اما با فناوری‌های جدید تولید می‌شود.

7)رنگ‌های پلی اورتان که آب گریز و مقاوم هستند و بیشتر برای صنایع سنگین مناسب هستند.

8)رزین‌های اپوکسی چوب که زیبایی فوق العاده‌ای دارند اما اجرای آن‌ها نیاز به تخصص دارد.

 

ترفندهایی برای رنگ کردن چوب:

رنگ را خوب با هم ادغام کنید و با قلم موی تمیز لایه اول را نازک بزنید. درست مانند بتونه کاری، رنگ به صورت چند لایه‌ی نازک، بسیار بهتر ازرنگ به صورت یک لایه‌ی ضخیم است. لایه های نازک ظاهر زیباتری پیدا می کنند، رنگ سریع‌تر خشک می‌شود، استحکام و ماندگاری طولانی تری دارند و همچنین باعث می شوند بافت چوب از زیر رنگ قابل تشخیص باشد که برای زیبایی وسایل چوبی بسیار مهم است. بین انجام هر لایه اجازه دهید تا لایه قبلی خشک شود.

اگر سطح چوبی که رنگ می کنید پهن و عریض است (مثل سطح میز ناهارخوری)، بهتر است قلم مو را به صورت طولانی و پشت‌سر هم بکشید. این کار باعث درخشان تر شدن رنگ و یکنواختی آن می شود.

 

تعمیرات چوب در منزل:

شاید برای شما قابل تصور نباشد که بتوانید با وسایلی که درخانه دارید وسایل چوبی را رنگ کنید. در سینک ظرفشویی خود وسایلی دارید که می‌توانید با آن وسایل چوبی خود را در خانه رنگ کنید.

 

لوازم مورد نیاز برای رنگ کردن وسایل چوبی در منزل:

1)یک عدد وسیله چوبی که در منزل دارید که ترجیحا رنگ نشده باشد.

2)دو عدد سیم ظرفشویی.

3)دوعدد ظرف شیشه‌ای که به صورت در دار باشد.

4)سرکه سفید.

5)سه عدد چای کیسه‌ای یا یک فنجان قهوه.

6)کاغذ سمباده و واکس مخصوص.

7)دوعدد قلم مو وپارچه تمیز.

8)یک تکه چوب که قابل استفاده نباشد.

قهوه و چای را که برای این کار استفاده می‌کنیم هردو دارای تانن هستند و تانن به دلیل این‌که دارای رنگ است. پس ترکیب این دو رنگ باهم و ترکیب آن‌ها با سرکه ایجاد رنگ طبیعی می‌کند. تانن ماده‌ای است که در عصاره‌ی بسیاری از گیاهان وجود دارد و معمولا آن را از پوست بلوط تولید می‌کنند. ولی آن را از گیاهان دیگری مثل: سماق،چای، سیب، به نارس، برگ گردو و بارهنگ هم تولید می‌کنند. همچنین از این گیاهان در چرم سازی استفاده می‌شود.

نکاتی برای رنگ کردن انواع وسایل چوبی

رنگ کردن وسایل چوبی با اسپری:

در مورد رنگ کردن وسایل چوبی با اسپری در خانه، باید مثلا جهت رنگ کردن صندلی از پایین صندلی استفاده کنید و هربار که هر بخشی را اسپری می‌کنید فاصله اسپری را با صندلی بیشتر کنید تا رنگ به صورت محو بر روی صندلی قرار بگیرد و اکنون به ترتیب سراغ اسپری‌های بعدی بروید و همین کار را تکرار کنید.

 

فقط مراقب فاصله‌ی اسپری با سطح صندلی خود باشید زیرا همین است که در شکل‌گیری طرح ‌آمبره بر روی صندلی شما تاثیرگذار است.

 

در آخر هم باید گفت که رنگ کردن چوب یکی از راهکارهایی است که علاوه براین که به وسایل چوبی نو، جلای زیبا می‌دهد، می‌توان وسایل چوبی کهنه و دست دوم راهم تعمیر کرد و این زیبایی را دوباره به چوب برگرداند.

 

برای طراحی نمای ساختمان با متخصصان رایاکو در ارتباط باشید، ما بهترین طرحها را برای فضای داخلی و خارجی خانه شما پیاده سازی خواهیم کرد.