همه چیز درباره ادویه زعتر

مجموعه : تغذیه مناسب
همه چیز درباره ادویه زعتر

زعتر یک ادویه خوش عطر و طعم در خاورمیانه و شمال آفریقا است. بسیاری از مردم زعتر را به عنوان یک ادویه ترکیبی می شناسند. این در حالی است که زعتر (به زبان عربی) یک گیاه وحشی (آویشن وحشی) و از راسته نعنا سانان و هم ردیف با پونه کوهی و مرزنجوش می باشد. زعتر تهیه شده از برخی مواد غذایی مفید و سالم می باشد که در  طبخ انواع غذاها مورد استفاده قرار می گیرد و با ترکیب منحصر به فردی در فروشگاه مواد غذایی کام کده عرضه می شود.

 

از آنجایی که این گیاه کمیاب و به دست آوردن آن بسیار دشوار است، به همین خاطر بسته به منطقه جغرافیایی، ترکیب چند ادویه از جمله آویشن خشک، پونه کوهی، سماق، کنجد و سایر ادویه ها را با دستورالعمل و نسبت مناسب ترکیب کرده و ادویه زعتر را تهیه می نمایند.

 

از آنجایی که این گیاه کمیاب و به دست آوردن آن بسیار دشوار است، به همین خاطر بسته به منطقه جغرافیایی، ترکیب چند ادویه از جمله آویشن خشک، پونه کوهی، سماق، کنجد و سایر ادویه ها را با دستورالعمل و نسبت مناسب ترکیب کرده و ادویه زعتر را تهیه می نمایند.

 

همان طور که پیشتر اشاره شد، زعتر یکی از بهترین ادویه ها است. پایه این مخلوط خاورمیانه تشکیل شده از آویشن، دانه کنجد، سماق و نمک تشکیل شده است. این گیاهان و ادویه ها مواد مغذی و ترکیبات آلی قدرتمندی از جمله تیمول، اسید گالیک، کارواکرول و کورستین را در خود دارند.

 

زعتر دارای برخی از مزایای سلامتی فوق العاده از جمله بهبود سیستم ایمنی، تقویت سلامت پوست، ساخت استخوان های قوی، افزایش گردش خون، پاکسازی مجاری تنفسی، تسکین التهاب، تقویت انرژی، بهبود خلق و خو، کمک به حافظه و درمان بیماری های مزمن نیز می باشد.

همه چیز درباره ادویه زعتر

زعتر یک افزودنی و طعم دهنده فوق العاده محبوب به سالاد و همچنین چاشنی گوشت و سبزیجات است. در ادامه به برخی از فواید منحصر فرد ادویه زعتر که برای سلامتی مفید است، ارائه خواهد شد.

 

درمان بیماری های مزمن

 سماق یکی از بهترین ادویه ها برای سلامتی است و با منبع سالم کوئرستین می تواند رادیکال های آزاد را خنثی کرده و از تکثیر سلول های سرطان جلوگیری کند. مطالعات و بررسی های متعدد نشان داده است.

این مزیت از اجزای ارگانیک سماق به دست می آید و به عنوان یک عنصر کلیدی در زعتر، این ادویه را به طور قابل توجهی در محافظت از سرطان و سایر بیماری های مزمن ناشی از رادیکال های آزاد را افزایش دهد.

 

پاکسازی مجاری تنفسی

آویشن خاصیت خلط آور خاصی دارد، به ویژه زمانی که آن را در چای دم کرده باشد. آویشن می تواند به پاکسازی مجاری تنفسی کمک کند و باعث خلط و مخاط شود. بنابراین این مخلوط قوی ادویه را می توان در زمانی که احساس سرماخوردگی کردید به غذا اضافه نمایید. توانایی‌ تقویت‌کننده سیستم ایمنی در گیاهان موجود در این ادویه، به پیشگیری از بیماری‌ها نیز کمک می‌کند.

 

تقویت شناخت

باورهای سنتی قوی در مورد تأثیر شناختی زعتر، از جمله امکان بهبود حافظه وجود دارد. مصرف مداوم این ادویه می تواند به قدرت افزایش گردش خون کمک کند و محتوای معدنی غنی آن می تواند باعث تقویت مغز شده و فعالیت های عصبی را تحریک نماید.

 

افزایش انرژی

غلظت بالای پلی فنول ها و فلاونوئیدهای موجود در ترکیبات زعتر، این ادویه را به یک تقویت کننده انرژی قدرتمند تبدیل کرده است که می تواند متابولیسم شما را به حرکت درآورد.

همچنین به دلیل منیزیم موجود در ترکیبات آن، می توانید خواب آرام تری داشته باشید و به شما کمک می کند هر روز صبح انرژی بیشتری داشته باشید.

 

بهبود خلق و خو

مطالعات و شواهد سنتی زعتر را با بهبود خلق و خو و همچنین کاهش میزان افسردگی مرتبط دانسته اند. استفاده این ادویه به این منظور، نسل‌ها در خاورمیانه رایج بوده است. فنل حاصل از آویشن و پونه کوهی ممکن است با تأثیر بر هورمون هایی که در سراسر بدن ترشح و تنظیم می شوند، اثرات تقویت کننده خلق و خوی مستقیم داشته باشد. کارواکرول به طور مستقیم با افزایش انرژی و عملکرد شناختی نیز مرتبط است.

 

تقویت استخوان ها

یکی از ویژگی‌های مشترک این ادویه، مواد معدنی موجو در آن است. غلظت بالای آهن، کلسیم، مس و منیزیم موجو در این ادویه، می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر تراکم مواد معدنی استخوان داشته باشد. قرار دادن این محصول در سبد غذایی روزانه، می تواند کمک کند تا با افزایش سن از پوکی استخوان و سایر بیماری های استخوانی دژنراتیو در امان بمانید.

 

اثرات گردش خون

همان طور که پیشتر بیان شد، زعتر به دلیل داشتن آهن قابل توجه می تواند به بهبود گردش خون و اکسیژن در سراسر بدن کمک کند. آهن بخش کلیدی هموگلوبین است که گلبول‌های قرمز خون را در سراسر بدن حمل می‌کند و باعث می شود که تمام بدن، اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.

این نکته حائز اهمیت است که بسیاری از ادویه ها به تنهایی برای سلامت افراد مفید هستند ولی برخی از ادویه ها همانند زعتر با ترکیبات بی نظیر، ارزش غذایی خود را به حداکثر رسانده است.