ویژگی جنس پارچه لباس کار ایده آل چیست؟

ویژگی جنس پارچه لباس کار ایده آل چیست؟

 انتخاب لباس کار باید هوشمندانه باشد، لباس کار آینه و برند شرکت شما خواهد بود. لباس کار نماینده باورها و ارزش های شرکت شما و نشان دهنده هویت شرکت شماست. در یک لباس کار ایده آل ویژگی های مهمی وجود دارد که با داشتن این ویژگی ها میتواند تمامی وظایف ذکر شده را با بهترین روش ممکن انجام دهد. از داشتن این ویژگی ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

جنس و متریال پارچه

تناسب آن با شغل مورد نظر

کارآمد بودن و مقرون به صرفه بودن

مد و استایل

 

جنس و انواع لباس پارچه

جنس پارچه اهمیت زیادی در ماندگاری لباس کار خواهد داشت به هر میزان که این مقدار مقاوم تر و محکم تر باشد هزینه کمتری نیز برای شرکت خواهد داشت. از دیگر عوامل موثر برای انتخاب جنس پارچه لباس کار، محیط کاری است. در نظر داشته باشید که نیروی انسانی شما، ارزش شرکت شما است. اهمیت دادن به نیروی انسانی و تامین نیاز آنها کیفیت کار شما را بالا خواهد برد. پارچه ای را برای لباس کاری در نظر بگیرید که کلیه احتیاجات نیروی شما را برآورده سازد. برای آشنایی بیشتر انواع جنس پارچه همراه ما باشید.

 

پارچه تترون

این متریال برای لباس هایی استفاده می شود که نیازی به مقاومت زیاد نداشته باشند.ضخامت این پارچه کم بوده و بیشترین کاربرد آن در تولید روپوش های پزشکی و یا روپوش های رستورانی است. تنوع این پارچه بسیار زیاد است ولی بهترین نوع آن آرو ژاپن است که در بازار عرضه می گردد. در تولید پیراهن مردانه نیز کاربرد دارد.

 

پارچه ترگال

جنس این پارچه بسیار مشابه تترون است و میزان ضخامت، تفاوتی است که آنها را از یکدیگر متمایز میکند. ضخامت پارچه ترگال بیشتر است که همین امر باعث مقاوم تر شدن آن نسبت به تترون می باشد. این پارچه نیز در لباس کار برای آشپزخانه، یونیفرم مدارس، روپوش های آزمایشگاهی و روپوش های کارگاهی مناسب است. مواد تشکیل دهنده این پارچه پلی استر و ویسکوز است به همین خاطر میتوان در تولید پیراهن مردانه نیز از آن استفاده کرد.

 

پارچه فلامنت کجراه

مقاومت بسیار بالای این پارچه آن را در بین تولیدکنندگان لباس کار بسیار محبوب کرده است. ضخامت این نوع پارچه از تترون و ترگال بیشتر بوده و پارچه نسبتا سنگینی است. کیفیت و مرغوب بودن آن بسته به پلی استر استفاده شده در آن است. این پارچه خنک و سبک نیست.

 

پارچه کتان

در بین همه مواردی که ذکر شد مقاوم ترین نوع پارچه از کتان است و در برابر حرارت، دما و رطوبت مقاومت بسیار بالایی دارد. کاربرد این جنس پارچه در کارهای سنگین، مانند  جوشکاری، فرزکاری و تاسیسات است. این نوع پارچه به سه دسته تقسیم میشود که شامل کتان 100 درصد، کتان 70 درصد و کتان 30 در صد است. هر چه کتان بیشتری در پارچه استفاده شود پارچه مقاوم تر است و ضخامت بیشتری دارد و ماندگاری آن بیشتر خواهد بود.

 

استاندارد جهانی لباس کار

لباس کار باید مطابق استاندارد جهانی تولید شود تا بیشترین ایمنی را برای افراد ایجاد کند. به عنوان مثال استاندارد لباس کار  EN 342 که منشا آن از اتحادیه اروپا می باشد مخصوص حفاظت از سرما است. در طراحی و دوخت این لباس کار باید تمامی فاکتور های حفاظتی مانند مقدار عایق حرارتی، ضد آب بودن و درجه نفوذ پذیری هوا رعایت شود، یا لباس به گونه ای دوخته شود که آستین تا مچ را محکم در بربگیرد.

ویژگی جنس پارچه لباس کار ایده آل چیست؟

نقش لباس کار در شغل حفاری

یکی از مواردی که در روند کاری افراد نقش بسزایی دارد، لباس کار می باشد. برخی از لباس کار ها وجود دارند که فشاری که ممکن است به افراد وارد شود را کاهش می دهند، مانند کلاه ایمنی؛ اما برخی دیگر از لباس کار ها برخلاف این قضیه رفتار می کنند، یعنی به جایی اینکه فشار وارد بر افراد را کم کنند، خود باعث افزایش فشار وارده بر بدن افراد می شوند یا حتی موجب متعادل شدن فشار خارج با فشار داخل لباس کار می شوند مانند لباس فضانوردان که اگر این فشار نباشد به دلیلی خلا و عدم حضور نیروی گرانش، اندام های ظاهری ارگان ها متلاشی می شوند. اما بهتر است بدانید که در نهایت لباس کار موجب ایجاد مشکل برای افراد نمی شود، بلکه تولید شده است تا افراد را در برابر خطرات احتمالی حفظ کند و درصد آسیب به افراد را کم کند.

 

برخی از شغل ها وجود دارند که به دلیل وجود خطرات زیاد، بایستی از لباس کار سرهمی مخصوص استفاده شود. یکی از این شغل هایی که بسیار پر خطر است و کمتر جایی درباره آن صحبت شده است، شغل حفاری می باشد. در ادامه این مطلب، خطرات موجود در این شغل را برای شما شرح می دهیم.

 

خطر های شغل حفاری

معمولا در اکثر کارهای ساختمانی از حفاری، پی، گودبرداری، مجرای فاضلاب و تسیهلات زیر زمینی نیاز است. بنابریان تقریبا برای ساخت هر ساختمانی نیاز به حفاری وجود دارد.

 

یکی از شغل هایی که می تواند بسیار پر خطر باشد، کار حفاری یا ترانشه می باشد. این کار ممکن است برای افراد خطر زیادی داشته باشد حتی ممکن است با ریختن دیواره های محافظت نشده ترانشه، گرفتار شوند. به دلیل وجود این خطرات برای افرادی که در این زمینه کار می کنند، معمولا لباس کار ایمن تری طراحی می شود.

 

افرادی که در این زمینه مشغول کار هستند بایستی علاوه بر لباس کار ایمن تر از تجهیزات ایمنی بیشتری مثل، کلاه ایمنی، کفش ایمنی، عینک های ایمنی و دستکش ایمنی استفاده کنند. بنابراین افراد با استفاده این موارد در برابر خطرات احتمالی آسیب کمتری خواهند دید.

 

عوامل بوجود آورنده حوادث

در ادامه شما را با عوامل اصلی بروز حوادث ناشی از حفاری را به ترتیب برای شما شرح می دهیم:

ممکن است برخی از کارگران در اثر ریزش دیواره ها در مکان حفاری گیر بیوفتند یا مدفون شوند.

ممکن است کارگران بر اثر افتادن اشیایی که در بالا وجود دارد، زخمی شوند.

ممکن است کارگران به داخل محل خفاری بیوفتند و آسیب ببینند.

ممکن است وسایل نقلیه که وارد گود شده یا در لبه خاکبرداری در حال کار است در هنگام تغییر جهت باعث شود که دیواره ها فرو بریزند.

ممکن است کارگران به وسیله گاز های سمی سنگین تر از اکسیژن که در محل گودبرداری تجمع میکنند، مسموم شوند.

 

یکیی دیگر از موارد احتمالی روش های غیر ایمن و نامناسب، فرار از محل در زمان وقوع سیلاب می باشد.

 

این مواردی که در بالا برای شما شرح داده شده، مهمترین احتمالات و حوادثی است که ممکن است در زمان خاک برداری برای کارگران مشغول کار اتفاق بیوفتد. یکی از مواردی که این آسیب ها را کمتر می کند، استفاده از لباس کار و تجهیزات ایمنی مناسب می باشد. اگر کارگران از این موارد استفاده کنند کمتر دچار آسیب دیدگی می شوند.

 

برخی از افراد با خواندن این مطلب گمان می کنند که لباس کار تنها برای افرادی است که دارای شغل های پر خطر مثل کارگران حفاری یا آتش نشانان و یا کارگران معدن و شغل های مشابه این موارد می باشد. این افراد بهتر است بدانند که اینطور نیست، هر شغلی می تواند دارای لباس کار مخصوص به خود باشد حتی اگر در شغل خود هیچ گونه خطری وجود نداشته باشد، مانند کارمندان اداری، کارمندان بانک و …