چای ماسالا برای بلغمی‌ها به شدت توصیه می‌شود

مجموعه : تغذیه مناسب
چای ماسالا برای بلغمی‌ها به شدت توصیه می‌شود

با فرا رسیدن ماه‌های سرد سال، بلغمی که بر زندگی اجتماعی ما تأثیر منفی می‌گذارد، به مراتب آزاردهنده‌تر از قبل خواهد شد. رهایی از این وضعیت با روش‌های ساده‌ای امکان پذیر است که می‌توانید در خانه از آن‌ها استفاده کنید. چای ماسالا برای بلغمی‌ها موهبتی می­باشد که خیلی از افراد آن را نادیده می‌گیرند. از همین رو بر آن شدیم که در ادامه به بررسی این موضوع بپردازیم.

 

مزاج بلغمی

مزاج بلغمی به عنوان مزاج سرد و تر نیز شناخته می‌شود. در واقع بلغم بخشی از سیستم لنفاوی و از جنس آب می‌باشد. این که بلغم در کجای بدن تجلی پیدا می‌کند در افراد مختلف متفاوت است. بعضا امکان دارد این سردی خود را در سیستم گوارش، کمر و مفاصل یا دستگاه تنفس نشان دهد. معمولا افراد بلغمی بایستی به دنبال خوراکی‌هایی باشند که با کمک آن‌ها طبع خود را اصلاح نمایند.

 

ویژگی‌های افراد بلغمی

در وهله‌ی نخست افراد باید به درستی مزاج خود را تشخیص دهند. آن‌هایی که بلغمی می‌باشند غالباً این خصوصیات را دارند:

هیکل درشتی دارند و غالب چربی‌هایشان در ناحیه شکم و پهلو ذخیره می‌شود.

کم مو هستند.

کمتر از بقیه احساس تشنگی می‌کنند و دهانشان همواره مرطوب است.

زیاد می‌خوابند و خوابشان سنگین است.

همواره کسل و بی حال­اند.

شیرینی و ادویه‌جات گرم را ترجیح می‌دهند.

نبض ضعیف دارند.

فراموش کارند.

ریسک پذیر نیستند.

سطح انرژی کمی دارند.

 

و خیلی از خصوصیات دیگر. اگر در تشخیص مزاج خود مشکل دارید، متخصصان طب سنتی این کار را به راحتی برای شما انجام می‌دهند. توجه داشته باشید که اگر یک خلط بر بدن غلبه کند باعث بروز مشکل و بیماری خواهد شد.

 

بهترین راه اصلاح طبع و مزاج

بهترین راه اصلاح مزاج کاری است که ما در طول روز زیاد آن را انجام می‌دهیم و آن کاری نیست جز خوردن. بدن معمولا نیازهای خود را تشخیص می‌دهد و درصدد رفع آن بر می­آید. همان‌طور که در بخش قبل ویژگی‌های افراد بلغمی را برشمردیم این افراد معمولا به غذاهای شیرین و با طبع گرم علاقه زیادی دارند. لذا آن­ها باید غذاهایی با طبع گرم بیشتر و طبع سرد کمتر مصرف کنند.

چای ماسالا برای بلغمی‌ها به شدت توصیه می‌شود

چای ماسالا برای بلغمی‌ها

چای ماسالا یک نوشیدنی گوارا سنتی هندی است که از گیاهان و ادویه‌های مختلف تولید می‌شود. این نام هندی که به ماسالاتی هم معروف است، به معنای چای تند می‌باشد. هنگام تولید چای ماسالا ادویه‌ها و مواد با درصدهای مختلفی مخلوط می­شوند. اما در کل چای ماسالا طبع گرمی دارد و با زیاد کردن درصد دارچین، زنجبیل و فلفل تند آن می‌توان گرمای بیشتری هم به آن داد.

گاهی سردی بدن به صورت تکرر ادرار بروز می‌کند که مصرف زنجبیل یا چای ماسالا می‌تواند بسیار موثر باشد. همچنین میخک احتقان بینی را کاملاً برطرف می‌کند. مشکلی که بلغمی­ها زیاد با آن درگیرند.

 

چه کسانی نباید چای ماسالا مصرف نمایند؟

کسانی که طبع خیلی گرمی دارند ترجیحا چای ماسالا مصرف نکنند. چرا که مصرف این چای باعث ازدیاد گرما و بروز عوارض در بدن آن­ها می‌شود. در واقع افراد باید به دنبال اعتدال باشند. اگرچه معمولا سردی، خود را با مشکلات بیشتر و رایج‌تری نشان می‌دهد، اما عدم کنترل گرمی بدن نیز عوارض خود را دارد.

 

سایر چای‌های مفید برای بلغمی‌ها

چای آویشن

شیرین کردن چای آویشن با عسل و نوشیدن آن گلو را برای مدت طولانی نرم می‌کند.

 

چای نعنا

نوشیدن چای نعناع گلو را نرم می‌کند و سرفه را تسکین می‌دهد. استنشاق بخار چای نعناع به باز شدن ریه‌ها کمک می‌کند. ماساژ ناحیه گلو و سینه با روغن نعناع برای بیماری آنفولانزا مفید است.

 

چای اکالیپتوس

چای اکالیپتوس به خلاص شدن از خلط انباشته شده در گلو کمک می‌کند. همچنین بخور اکالیپتوس (با 5 یا 6 برگ)، ریه‌ها و مجاری تنفسی را باز می‌نماید.

 

چای ریشه گلپر

ریشه گلپر از جمله گیاهانی است که برای کاهش سرماخوردگی، احتقان بینی و تب استفاده می‌شود. این چای با اثر گرم کننده و تحریک کننده خود برای ریه­ها مفید می­باشد.

 

نتیجه گیری

چای ماسالا برای بلغمی‌ها معجزه آفرین است. از آنجایی که این چای از ادویه‌جات متعددی تشکیل شده خیلی از مشکلات ناشی از سردی بدن را بهبود می­بخشد.