چرا قبل از ازدواج مشاوره ژنتیک نیاز است؟

چرا قبل از ازدواج مشاوره ژنتیک نیاز است؟

آیا از اهمیت مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج اطلاع دارید؟

یکی از کارهایی که قبل از ازدواج حتما باید انجام شود مشاوره ژنتیک است که زوج ها باید اهمیت زیادی به آن دهند.

زوج های جوان قبل از ازدواج در هر شرایطی و حتی در صورتی که هیچ سابقه معلولیت در افراد خانواده و بستگانشان نداشتند به مراکز و کلینیک های مشاوره ژنتیک مراجعه کنند.

چرا قبل از ازدواج مشاوره ژنتیک نیاز است؟

مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج

همه زوج ها حتی زوج های غیرفامیل قبل از ازدواج برای پیشگیری از تولد نوزاد معلول و مبتلا به بیماری های ژنتیکی باید مشاوره ژنتیک را جدی بگیرند و آن را پیگیری کنند.

دکتر آزاده به زوج ها توصیه کرد که در هر شرایطی و حتی در صورتی که هیچ سابقه معلولیت در افراد خانواده و بستگانشان نداشتند به مراکز و کلینیک های مشاوره ژنتیک مراجعه کنند و با توجه به نظر متخصصان مربوطه، عمل کنند.هرچند ازدواج های فامیلی، بیشترین تاثیر را در بروز اختلالات ژنتیکی دارند و احتمال تولد نوزاد مبتلا به بیماری های ژنتیکی را به 2 برابر افزایش می دهند، اما با توجه به توارث بیماری، اختلالات ژنتیکی ممکن است در ازدواج های غیرفامیل نیز بروز کند.این پزشک متخصص با اشاره به سطح علمی بالای ایران در حوزه ژنتیک، گفت: با توجه به شرایط زوج درصورتی که نیاز به آزمایش های بسیار خاص و تخصصی باشد که در داخل کشور، امکان انجام آن نباشد، امکان ارسال نمونه از زوج به خارج از کشور و انجام آزمایش مربوطه وجود دارد.

چرا قبل از ازدواج مشاوره ژنتیک نیاز است؟

اهمیت مشاور قبل از ازدواج

آزمایش اجباری خون قبل از ازدواج، فقط کم خونی زوج را نشان می دهد 

این پزشک متخصص گفت: آزمایش معمولی خون که قبل از ازدواج انجام می شود، فقط کم خونی زوج را نشان می دهد و هیچ تاثیری در تشخیص بیماری های ژنتیکی ندارد.اگر کم خونی هر دو نفر در این آزمایش مشخص شود، احتمال بروز بیماری تالاسمی در فرزند آنان، زیاد خواهد بود و نیاز به پیگیری های بعدی است که با آزمایش های تخصصی، نتایج قطعی به اطلاع زوج می رسد.

چرا قبل از ازدواج مشاوره ژنتیک نیاز است؟

مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج را جدی بگیرید!

لازم به ذکر است، سالانه بیش از 30 هزار نوزاد معلول در کشور متولد می شوند که مسئولان از جمله رئیس سازمان بهزیستی این آمار را نگران کننده می دانند.