چگونه کتاب خوان حرفه ای شویم؟

مجموعه : مجله خبری
چگونه کتاب خوان حرفه ای شویم؟

انتشارات جعفری یکی از بهترین انتشارات در زمینه پزشکی است که برای دانشجویانی که در این رشته درس می خوانند، بهترین کتاب ها را منتشر می کند. این انتشارات، کتاب خوانی آنلاین را نیز در نظر گرفته و علاقه مندان می توانند کتاب مورد نظرشان را به صورت آنلاین خریداری کنند. جدا از موضوعات درسی، فواید کتاب خوانی برای هیچکس پوشیده نیست. به دلیل تاثیرات کتابخوانی در بیداری مردم، در این متن قصد داریم نکاتی در مورد کتاب خوانی ارائه دهیم.

 

چگونه به مطالعه عادت کنیم؟

بسیاری از ما دوست دارید بیشتر مطالعه کنیم اما با بهانه های مختلفی مانند نبود زمان کافی کتاب خوانی را به تعویق می اندازیم. اگر واقعا به کتاب علاقه دارید و دوست دارید جز افراد کتابخوان باشید، چند نکته را به شما پیشنهاد می دهیم:

 

زاویه دیدتان را نسبت به کتاب و کتابخوانی تغییر دهید

شاید برایتان سوال باشد که چگونه دیدمان نسبت به کتاب تغییر می کند؟ پاسخ این است که کتابخوانی را امری سطحی و صرفا برای پر کردن اوقات فراغتتان در نظر نگیرید. اگر این دیدگاه را داشته باشید، شما همیشه به کتاب به چشم کالایی لوکس می نگرید و خرید آن را در اولویت نمی گذارید. کتاب ابزاری برای افزایش آگاهی ما است یادتان باشد که کیفیت زندگی هر کسی تابعی از افکارش است. افکار ما برای رشد و ترقی به مطالعه نیاز دارند پس اگر کیفیت زندگی برایتان مهم است، دیگر زمان آن شده است تا به کتابخوانی اهمیت بیشتری بدهید.

 

کتاب خوب بخوانید

اگر نمی دانید چه کتابی خوب است، بهتر است از اهل فن سوال کنید. حتما دوستانی دارید که کتابخوان های حرفه ای به شمار می روند. از آن ها بخواهید در زمینه مورد نظر شما چند کتاب معرفی کنند. همچنین شما می توانید از فروشنده تقاضا کنید تا چند مورد کتاب پر فروش را به شما معرفی کند. آسان ترین راه سر زدن به اینترنت است. در دنیای امروز هیچ چیز نیست که نتوان از طریق اینترنت به آن رسید. سایت های بسیاری را می توان یافت که بهترین و پرفروشترین کتاب ها را معرفی و حتی به صورت آنلاین می فروشند.

 

روش های کتابخوانی را یاد بگیرید

کتاب را طوطی وار نخوانید، آن را با تامل و حوصله بخوانید. زیر نکات ارزشمند و مهم اش خط بکشید. اگر در حین خواند قسمتی از آن فکری به ذهنتان خطور کرد یا نکته ای یادتان آمد هیچ اشکالی ندارد که آن را با مداد در حاشیه صفحه یادداشت کنید. پاورقی ها را نخوانده رد نکنید مگر اینکه صرفا نام لاتین باشند. به دنبال رسیدن به آخر آن نباشید. کتاب خوانی سریال دیدن نیست که برای رسید به آخر ماجرا عجله کنید.

 

چگونه کتاب خوان حرفه ای شویم؟

خلاصه نویسی در کتابخوانی

آنچه یک کتابخوار را با سایرین متمایز می کند، خلاصه نویسی است. این کار دو فایده مهم دارد:

خلاصه نویسی رونویسی از متن نیست. این کار به این معنی است که شما بعد از خواند یک فصل هر آنچه در ذهنتان باقی مانده است را بنویسید. با این کار، شما درک بهتری از کتاب خواهید داشت.

خلاصه نویسی رجوع مجدد به کتاب را ساده می کند. خلاصه ای که نوشته اید برای نفر بعدی که می خواهد کتاب را بخواند نیز بسیار مفید خواهد بود. البته به شرطی که آن را در صفحات سفید آخر هر فصل نوشته و یا در کاغذی جداگانه نوشته و به کتاب چسبانده باشید.

 

برای کتاب خواند برنامه ریزی کنید

اگر قرار است کتاب خواندن از عادات روزمره شما خارج نشود، یک برنامه هفتگی برای این کار در نظر بگیرید. برای هرروز نیم ساعت زمان مطالعه بگذارید و اگر روزی نتوانستید این برنامه را اجرا کنید جریمه آن روز را روز بعد باید بپردازید و یک ساعت کتاب بخوانید.

 

آهسته و پیوسته بخوانید

کتاب را با لذت و ارامش بخوانید. قرار نیست برای رسیدن به آخر کتاب با خودتان مسابقه بدهید. به مطالب آن اندیشیده و آهسته آهسته در ذهنتان بایگانی کنید.

 

با کتاب زندگی کنید

کتابخوانی قرار است کیفیت زندگی ما را ارتقا دهد. در نتیجه تنها خواندن آن و پر کردن قفسه های کتابخانه ملاک نیست. ما باید بتوانیم از مطالبی که خوانده ایم در زندگی استفاده کنیم. عمل کردن به آموخته ها نتیجه این عادت نیک است و تاثیرات مثبت آن بر زندگی هر فردی که اهل مطالعه باشد به راحتی قابل شهود است.

 

آنچه خوانده اید را برای اطرافیانتان نیز تعریف کنید

اگر شما بتوانید هر آن چه خوانده اید را به زبان ساده برای دیگران توضیح دهید، مارک است شما اکنون کتابخوان حرفه ای شده اید. توضیح آن چه خوانده اید برای دیگران، باعث می شود که خودتان نیز مطالب را بهتر درک کنید. پیشنهاد می کنیم برای این کار شنونده خوبی را انتخاب کنید؛ چراکه از قدیم گفته اند مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق آورد.

 

چگونه کتاب خوان حرفه ای شویم؟

جمع بندی

عادت کتاب خوانی نیز مانند هر رفتار دیگه ای نیاز به تمرین دارد. دانستن بعضی نکات برای اینکه تبدیل به کتاب خوانی حرفه ای شوید لازم است. برای مثال کتاب های خوب و مفید را انتخاب کنید، خلاصه نویسی را از یاد نبرید، به توصیه افراد کتابخوان در موقع خرید کتاب توجه کرده و یا از طریق اینترنت لیستی از بهترین و پرفروش ترین ها را تهیه کنید، در مورد موضوع کتاب با فردی خوش ذوق صحبت کنید و در هنگام خرید کتاب به سراغ موضوعات متنوع که برایتان جذابیت دارند بروید. در این میان اگر دانشجوی رشته های پزشکی یا زبان هستید، می توانید کتاب مورد نظرتان را از طریق انتشارات جعفری از سایت jafari.pub به صورت آنلاین خریداری کنید.

برچسب‌ها: