گزارش ویژه » ازدواج دوقلوهای ایرانی

گزارش ویژه » ازدواج دوقلوهای ایرانی

دوقلوها در كل جهان زندگی جالبی دارند، به خصوص دوقلوهای همسان، دوقلوهایی كه از هر جهت شبیه هم میباشند، یا دو دخترند، یا دو پسر و از لحاظ ظاهری و حتی رفتاری هم به مانند یكدیگر عمل میكنند، تا جایی كه با نگاه كردن به یكدیگر، از احساسات هم باخبر میشوند. آنها زندگیهای جالبی دارند، در زندگی روزمرهشان بارها آنان را اشتباه میگیرند، سركلاس درس، صف نانوایی محله، بچه محلها و… از روزی كه «جمال صادقی» معاونت دانشجویی دانشگاه آزاد سمنان به ما گفت كه دانشجویان دوقلوی این دانشگاه، تشكل دوقلوهای آریایی را تاسیس كردند. تصمیم گرفتیم، گزارشی از این افراد، البته با كمك دو برابر دوقلو «ایمان و احسان خاصهتراش» تهیه كنیم، به خصوص زمانی كه متوجه شدیم بعضی از این دوقلوهای همسان، با یكدیگر ازدواج كردهاند، یعنی دو برادر با دو خواهر دوقلو، در واقع آنها هم برادرند، هم خواهر، هم باجناق، هم جاری، هم زن داداش، هم شوهر خواهر، 8 نفر از این دوستان را انتخاب كردیم و با آنان به گفتگو پرداختیم، گفتگویی كه به نظر خودمان خیلی جالب از آب در آمد، ضمن اینكه در مورد تشكل دوقلوهای آریایی هم گزارشهایی تهیه كردیم.

حكایت شیرین ازدواج دوقلوهای ایرانی را بخوانید.

گزارش ویژه » ازدواج دوقلوهای ایرانی

دوقلوهای آریایی

ایمان خاصهتراش در مورد تشكل دوقلوهای آریایی میگوید: «ماجرا از آبانماه سال 88 آغاز شد. از بین دوستان دوقلویی كه داشتیم یك نقطه مشترك به چشم میخورد كه اكثرا دانشجو یا فارغالتحصیل دانشگاه آزاد بودند، به این فكر افتادیم تا یكسری فعالیت فرهنگی در سطح دانشگاه هم داشته باشیم كه بعد از آشنا شدن با دكتر دانشفرد «مشاور دكتر جاسبی» طی جلسات پی در پی و با استفاده از راهنماییها و پیشنهادهای ایشان به این نتیجه رسیدیم كه تشكلی به نام دوقلوها در واحد سمنان به ثبت برسانیم و سرانجام پس از مدتی با حضور دكتر علی زمانی نماینده ریاست دانشگاه در تشكلهای دانشجویی منطقه 10 و دكتر غلامحسین واعظی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی سمنان، حجتالاسلام طاهریان مدیر دانشجویی این واحد و همچنین حضور 8 نفر از اعضای هیات موسس كه 4 جفت دوقلو بودند، نخستین جلسه تشكل دوقلوهای آریایی را برگزار كردیم.

دكتر غلامحسین واعظی میگوید: باید سعی و تلاش كنیم تا بصیرت دانشجویان را ارتقا دهیم و نگرش دانشجو را در زمینههای مختلف علمی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی افزایش دهیم. در پایان جلسه با معلوم بودن اهداف، تشكلی به نام دوقلوهای آریایی به ثبت رسید و پس از آن در اولین همایش رسمی كه با حضور دكتر زمانی و حجتالاسلام طاهریان برای رایگیری شورای مركزی در سالن آمفیتئاتر دانشكده فنی برگزار شد هفت نفر به عنوان شورای مركزی پذیرفته شدند و بیشترین آرا را احسان خاصهتراش به دست آورد و به عنوان دبیر تشكل برگزیده شد.

هدف از تشكل دوقلوها

احسان خاصهتراش به ما میگوید: «به یمن فرا رسیدن فصل بهار و در راستای تحقق فرمایشات گهربار مقام معظم رهبری مبنی بر سال همت مضاعف و كار مضاعف همراه میشویم تا سالی موفقتر، با پیشرفت و توسعهای هر چه فراگیرتر را در تاریخ دانشگاهمان رقم بزنیم، او ادامه میدهد  هدف از تشكیل این تشكل، شناسایی و سازماندهی دانشجویان چند قلو در دانشگاه، ایجاد بانك

اطلاعاتی جامع از دوقلو و چند قلوها، هماهنگی به منظور شركت اعضای انجمن در تورهای سیاحتی و اردوها با هدف ارتقای فضایل معنوی، اطلاعرسانی عمومی پیرامون علل پدیده چندقلوزایی، تبادل اطلاعات و تجربیات ملی، فرهنگی یا تشكلهای مشابه است. احسان به ما میگوید: عضویت در این تشكل، نه تنها برای دوقلوهایی كه خارج از دانشگاه هستند امكانپذیر میباشد هم چنین برای دانشجویان این دانشگاه كه از دوستان دوقلو میباشند با تایید یك جفت از دوقلوها میتوانند به عضویت این تشكل دربیایند. ضمنا در این دانشگاه 25 جفت دوقلو و یك سه قلو به عنوان اعضای اصلی در حال تحصیل هستند. امیدوارم این تشكل به عنوان یك الگو برای باقی واحدها باشد و شاهد آن باشیم كه در هر واحد یك تشكل دوقلو داشته باشیم كه در این زمینه فعالیتهایی هم داشتهایم، ما در حال حاضر به واحدهای علوم تحقیقات، تهران شمال، گرمسار، دامغان و شاهرود فرم فراخوان فرستادهایم كه این روند در دانشگاههای دیگر نیز ادامه پیدا خواهد كرد.

احسان خاصهتراش دبیر تشكل دوقلوهای آریایی میگوید: «جا دارد از آقایان؛ دكتر جاسبی، دكتر دانشفرد، دكتر حسینی، دكتر زمانی و همچنین كادر خوب واحد سمنان آقایان؛ دكتر واعظی، دكتر صادقی «معاونت دانشجویی»، حجتالاسلام طاهریان و باقی مسئولان دانشگاه به خاطر راهنماییها و همكاریهایشان تشكر ویژهای به عمل آورم.»

شام دوقلوها

با آغاز اولین لحظات بهار سال 89، تنی چند از اعضای خانه دوقلوها در یكی از باشكوهترین و زندهترین(!) برنامههای تلویزیونی به مجریگری آقای احسان علیخانی (شبكه سوم سیما) حضور یافتند، این برنامه كه با هماهنگی آقایان امیرحسین و امیرمحسن عبیات  صورت گرفت، سبب شد تعدادی از اعضای خانواده دوقلوها، مهمان خانوادههای ایرانی بوده تا تبریكی آنلاین(!) برای دوستان دوقلوی دیگرشان داشته باشند…

مطمئنا، آرزوی مشترك آنها در آن لحظه سلامتی و صمیمیت روزافزون اعضای خانواده بزرگ دوقلوها و سرافرازی ایران عزیزبود.

در پایان برنامه صدا و سیما، دوستان دوقلو به اتفاق یكدیگر در یكی از رستورانهای تهران اولین شام سال 89 را صرف كردند، این برنامه شبی خاطرهانگیز در لحظاتی به یادماندنی بود كه شاید تكرار آن سخت باشد… از جمله فعالیتهایی كه مورد استقبال دوقلوها قرار گرفت، برنامهای تحت عنوان دعوت از دوقلوها به رستوران باران بود كه در 29 بهمن سال 1388 با هماهنگی دو تن از اعضای خانه دوقلوها (آقایان ایمان و احسان خاصهتراش) انجام پذیرفت، حضور جناب آقای دكتر دانشفرد نیز در جمع دوقلوها موجب شادی دوقلوهای دانشجو شد.

البته تلاش مدیریت رستوران باران در جهت مهیا ساختن فضایی شاد همراه با موسیقی زنده، شادابی مضاعفی به محیط صمیمی دوقلوها بخشیده بود.

جشن نیكوكاری

در اواخر سال 88 تعدادی از دوستان دوقلو به منظور كمك به مستضعفان و نیازمندان تصمیم به شركت در برنامه جشن نیكوكاری گرفتند، این برنامه با هماهنگی برادران خاصهتراش (ایمان و احسان) با مسئولان كمیته امداد در روز احسان و نیكوكاری از ساعت 8 صبح برگزار شد. حضور دوقلوها در این جشن، برای رسانهها هم جالب بود، شبكههای خبر، برنامه در شهر، شبكه جامجم، شبكه CNN، شبكه الاهلی و… گزارشهای زیادی از دوقلوها تهیه كردند.

5 سال به دنبال همسر بودیم

عباس و مهدی برغمدی 30 ساله، هر دو متولد تهران، مهندس مكانیك به ترتیب با مریم و زهرا منصوری 26 ساله و هر دودانشجوی كارشناسی ارشد زمینشناسی، ازدواج كردهاند، این دوقلوها خیلی به یكدیگر شبیه هستند. بخوانید از تشابهات عجیبی كه با یكدیگر دارند، نكته جالب‌‌تر اینكه هر چهارتایشان هم عینك میزنند.

 اكثر اوقات با نگاه كردن در چشمهای همدیگر فكر یكدیگر را میخوانیم و بارها شده كه در یك لحظه به یك موضوع فكر میكنیم (عجیب نیست!)

 همه مداركمان و حتی تاریخهای مندرج درآن هم شبیه یكدیگر است.

 اگر برای اخذ گواهینامه یا دانشگاه به جای هم امتحان بدهیم، امكان ندارد، ما را بشناسند.

 هم برادران برغمدی و هم خواهران منصوری بر این عقیدهاند كه: «از آنجا كه میخواستیم رابطه دوقلو بودنمان حفظ شود و درك این موضوع در بین دوقلوها موجود است، خواستیم با انتخاب همسر دوقلو،این امر را تحقق ببخشیم.

 از زمانی كه به مدرسه رفتیم با پرسشهای مكرر دیگران، موضوع دو قلوبودنمان برایمان پررنگتر شد.

 مهدی برغمدی میگوید: جالبترین خاطره در شب عروسیمان بود، كه اشتباها به خانم برادرم (عباس)، شادباش دادم.

 برادران برغمدی دوست داشتند حتی دكور منازلشان هم شبیه یكدیگر باشد، اما خواهران دوست داشتند كه كمی دكور منازلشان با یكدیگر متفاوت باشد. خواهران منصوری میگویند: اما در نهایت، جیهزیههایمان هم شبیه یكدیگر و مثل هم خرید كردیم.

 عكسالعمل مردم هنگامی كه ما چهار نفر را با یكدیگر میبینند، «برایشان جالب و دیدنی است، در زمان خرید در هر مغازهای كه 4 نفری وارد میشدیم، آنها لبخند میزدند و آن لحظه اول، شوكه میشدند، با ما كلی بگو و بخند میكردند و در نهایت تخفیف خوبی هم میدادند.»

 برغمدیها میگویند، برای انتخاب همسر (خواهران دوقلو)، 4، 5 سال زمان صرف كردیم تا خواهران دوقلویی پیدا كنیم كه حسشان به ما نزدیك باشد!؟

 به نظر ما خیلی بهتر است كه دوقلوها با دوقلوها زندگی كنند، این طوری همیشه ارتباطشان حفظ میشود، البته این نظر ماست.

 

دو باجناق، دو جاری، دو خواهر و دو برادر

              ازدواج دوقلوها

 

 

برادران خداپرست (مهدی و مهرداد) و خواهران آقایوسفی (فاطمه و فائزه) با یكدیگر ازدواج كردهاند.

داستان ازدواجشان جالب است آن را بخوانید: ما دو خواهر از زمانی كه خود را شناختیم تا روز فارغالتحصیلی از دانشگاه، همواره در كنار هم بودیم. تنها زمزمه جدایی وقتی آغاز شد كه پای خواستگاران به خانه ما باز شد. قل بزرگتر همیشه جلو میرفت ولی گاهی برادرهایی كه دوقلو نبودند، اما هر دو قصد ازدواج داشتند هم میآمدند كه خب قسمت نشد تا اینكه یكی از اقوام دور و البته فامیل مشترك ما و شوهرانمان، خانوادههایمان را به هم معرفی كرد و ما پس از مدتی رفت و آمد و پیدا كردن شناخت قبلی نسبی از یكدیگر به آنها جواب مثبت دادیم.

نكته جالب در زمان خواستگاریمان این بود كه شوهرانمان سوالات كلی را در یك كاغذ بلند بالا یادداشت كرده بودند و در یك جلسه چهار نفره از ما میپرسیدند، دو خواهر هم با مشورت یكدیگر جواب می‌‌دادیم تا اینكه در جلسات بعدی دو نفر، دو نفر صحبت كردیم. از روز نامزدی تا به حال نیز هر دو زوج كنار هم بودهایم و مراسم جشن و عقدمان نیز همزمان در یك شب برگزار شد كه از این بابت بسیار مورد توجه اطرافیان، فامیل و حتی مردم خیابان بودیم چون دو ماشین عروس كه با هم حركت میكردند، صحنه قشنگی را در خیابان ایجاد كرده بود و باز جالب اینكه هر زوج یك فیلمبردار داشت و به پیشنهاد آنها دسته گل عروسها متفاوت از هم بود تا شناخته شویم.

خواهران میگویند: «خاطره به یاد ماندنی دیگرمان از این دوران، مربوط به لحظه سال تحویل میشود. چون اولین سال ازدواجمان بود در این فكر بودیم كه چگونه و در كنار كدام خانواده سال را تحویل كنیم كه خیلی اتفاقی از طرف شبكه سوم دعوت شدیم و به طور زنده در همه خانهها حضور داشتیم.»

باید با دو خواهر دو قلو ازدواج میكردیم!

ما دو برادر دوقلو مهدی و مهرداد خداپرست كه همواره در كنار هم بودیم، تصمیم گرفتیم با یك جفت دوقلو ازدواج كنیم تا بتوانیم در زندگی موفقتر و پرانرژیتر باشیم!

در سال 1384 با پافشاری ما كه فقط به خواستگاری خواهران دوقلو میرویم، شروع به خواستگاری رفتن كردیم، قریب به 30 جا برای آشنایی رفتیم تا سرانجام به مراد قلبی خود رسیدیم و با معرفی یكی از اقوام پای سفره عقد نشستیم. نكته جالب برای ما این بود كه مادرمان همان اوایل به منزل این دو خواهر رفته بودند و ما از آنجا بیخبر بودیم تا اینكه در سال 88 به منزلشان رفتیم و بعد از چند جلسه آشنایی و تطابق معیارها به نتیجه رسیدیم. بد نیست بگوییم كه همه فامیل و اقوام، ما رو از ازدواج با دوقلو دور میكردند و سعی در تغییر تصمیممان داشتند ولی به هر حال ما به خواسته خودمان رسیدیم.

ذهن همدیگر را میخوانیم

ایمان و احسان خاصهتراش برای تاسیس تشكل دوقلوهای آریایی زحمات زیادی كشیدند، همان طور كه برای چاپ این گزارش در مجله خانوادهسبز زحمات زیادی متحمل شدند، آنها بیوگرافی خود را دو نفری برایمان میگویند زیرا شباهت زیادی با یكدیگر دارند. ایمان و احسان خاصهتراش، 23 ساله، متولد آبان ماه و هر دو دانشجوی سال آخر مهندسی عمران هستیم، خیلیها از ما میپرسند چه احساسی در مورد دوقلو بودنمان داریم؟ باید بگوییم دو قلو بودن واقعا یک نعمت میباشد و وابستگی بینمان خیلی زیاد است، یکی از آرزوهایمان این است که هیچ وقت از هم جدا نشویم تا بتوانیم یار و یاور هم باشیم، در خانواده ما دو قلو بودن ارثی است به این صورت که دو تا از خالههایم دو قلو دارند یکی دو قلوی «دختر و پسر» و دیگری دو قلوی «دختر».

* * *

آنها میگویند: یکی از مواردی که ما و دوستانمان را شگفتزده کرده، خواندن ذهن همدیگر است که همیشه میتوانیم با نگاه با هم حرف بزنیم و عمل کنیم، بدون اینكه هیچ گونه حرفی زده باشیم، یکی از مواردی که باعث سردرگمی ما میشود، قاطی شدن خاطراتمان است، بعضی وقتها من و برادرم وقتی خاطرهای را تعریف میکنیم، هردویمان ادعای فاعل بودن آن خاطره را داریم و میگوییم آن کار را من انجام دادم و بعد از چند دقیقه کلنجار رفتن و مرور خاطره به این نتیجه میرسیم که از آن موضوع صرفنظر کنیم.

یکی از خاطرات: ما در دبستان خیلی شیطان بودیم و هر روز شری در مدرسه به پا میکردیم و مجبور بودیم هر زنگ دم دفتر ناظم باشیم، جالب اینجا بود که وقتی ناظم میگفت کار کدومتون بوده هیچ کدام از ما زیر بار نمیرفتیم و هر کدام میگفتیم اون یکی بوده من نبودم، اوایل ناظم برای هردوی ما بینظمی مینوشت، ولی آخر دیگر خسته شده بود و میبخشید.

از کارهای مورد علاقه ما انجام فوتبال، شنا، مطالعه وکارهای گروهی است.

احسان میگوید: البته من چند كیلویی از ایمان بیشتر وزن دارم و برای اینكه به وزن برادرم برسم، انگیزه در من چند برابر شده تا دیگر دوستانمان نتوانند از روی وزن، ما را بشناسند.

ما یكی هستیم؟!

برادران عبیات میگویند: مهرماه سال 1362  متولد شدیم و نامهایمان را امیرحسین و امیرمحسن گذاشتند.

ما از آن دسته دوقلوهای همسان بودیم و جالب اینكه تا به حال در اقوام پدری و مادری دوقلوزایی، وجود نداشت.

هر دو دوران دانشگاه و خدمت سربازی را با هم پشت سر گذاشتیم و در حال حاضر هر كدام در یك شركت با فعالیت مشابه مشغول به كاریم.

از جمله دوقلوهایی هستیم كه در مواقع زیادی قادریم، افكار یكدیگر رو بخوانیم. در مواقع بسیاری  جملات رو همزمان با هم می‌‌گیم و از تله پاتی بالایی برخورداریم.

از نظر ما دوقلو بودن یك موهبت الهی است و امیدواریم قدردان این نعمت باشیم. تصور اینكه یكی مثل خودت، با روحیهای مشابه و علایق و سلیقههای یكسان، اكثر اوقات كنارت باشه، حسِ قشنگیه. چراكه در طول زندگی، در شرایط و موقعیتهای مختلف، دوشادوش همدیگه قدم برداشته و هنگام تصمیمگیری، میتونه تو رو از همه بهتر درك كنه و از لحاظ عاطفی و منطقی مشاور خوبی برای تو خواهد بود.

آنها میگویند: «معمولا كمتر دیده شده افراد دوقلو حس تنهایی كنند و دوقلوهایی كه از این ویژگی به خوبی استفاده میكنند، كمترین كمبودها رو در زندگی احساس میكنند.»

عكسالعمل مردم نسبت به دوقلوها، همیشه با محبت و هیجان خاصی همراه بوده و ما رو مورد لطف خودشون قرار می‌‌دهند. اغلب بعد از یك گپ دوستانه و چند تا سوال كه از قبل جوابش در ذهن ما آماده است، برایمان آرزوی موفقیت میكنند. همین امر موجب میشود، دوقلوها دوستان زیادی داشته باشند و این یك امتیاز بزرگ برای دوقلوها محسوب میشود.