یک متخصص اورولوژیست چه وظایفی دارد؟

مجموعه : پزشکی و سلامت
یک متخصص اورولوژیست چه وظایفی دارد؟

با وجود آنکه اورولوژی (جراحی کلیه و مجاری ادرار) قطعا یکی از شاخه های جراحی به شمار می­آید، با بسیاری از رشته های دیگر نیز همپوشانی دارد. متخصص اورولوژی باید با زمینه های جراحی عمومی و فوق تخصص های آن، زنان، پزشکی داخلی (بویژه نفرولوژی و اندوکرینولوژی)، اطفال، نورولوژی و رادیولوژی نیز، آشنایی داشته باشد. هر متخصص اورولوژی حداقل یکسال در رشته­ی جراحی عمومی آموزش می­بیند. حتی برخی از متخصصین اورولوژی، آموزش جراحی عمومی را به طور کامل به پایان رسانده و پس از آن تصمیم به گرفتن تخصص خود در اورولوژی می­گیرند. آموزش و پایه­ی علمی به دست آمده در جراحی عمومی، برای تخصص اورولوژی ضرورت دارد.

 

در ابتدا، رزیدنت های جراحی تکنیک های اصولی را می­آموزند: نحوه­ی نگه داشتن اسکالپل، نحوه­ی حرکت دادن “بووی” (الکتروکوتر)، نحوه­ی در دست گرفتن سوزن گیر، نحوه­ی گره زدن، و اینکه دست ها در چه زمانی در کجا قرار بگیرند. همچنین، رزیدنت جراحی مفاهیم مراقبت پس از جراحی بیمار بستری را می­آموزد؛ از جمله:

 

تشخیص ایلئوس پس ار جراحی و یا زمان مناسب جهت قرار دادن لوله­ی نازوگاستریک. در دوره­ی پس از جراحی، مدیریت مایعات می­تواند بسیار حیاتی باشد و رزیدنت باید با مفاهیم تجمع مایع در فضای سوم و محدودیت های سیستم قلبی-عروقی، آشنا باشد. مراقبت زخم، شامل مدیریت انواع درن ها، از مفاهیم مهم دیگری ست که جراحان – چه جراح عمومی و چه جراحی متخصص- باید در آن مهارت داشته باشند.

 

تخصص زنان و زایمان به علت محل آناتومیکی، همپوشانی زیادی با اورولوژی دارد. گاهی اوقات، بیماران متخصص اوروگاینکولوژی با بیماران اورولوژیستی که بر اورولوژی زنان تمرکز دارد، مشابه است. با این حال حتی متخصص اورولوژی عمومی نیز باید درک کاملی از آناتومی لگن زنان و مردان داشته باشد.

 

متخصص اورولوژی هیچگاه جراحی های هیسترکتومی یا سزارین را انجام نمی­دهد؛ اما در صورتی که متخصص زنان یا مامایی سهوا مثانه را باز کند و یا حالب را برش دهد، مطمئنا اورولوژیست نیز در فرآیند درمان بیمار درگیر خواهد شد.

 

پزشکی داخلی – به خصوص نفرولوژی و اندوکرینولوژی – نیز شامل اختلالات آدرنال، کلیوی و بیضه می­شود و بنابراین، برای متخصص اورولوژی اهمیت دارد. اگر بیماری با نارسایی کلیه در بیمارستان بستری شود، اغلب در ارزیابی وی با متخصص اورولوژی نیز مشاوره می­شود. در افراد مسن ممکن است نارسایی کلیه به علت ترکیبی از انسداد های پره­رنال، اینترارنال و پست­رنال باشد.

 

در زمینه­ی اندوکرینولوژی، متخصص اورولوژی باید درباره­ی هورمون های مردانه از آگاهی برخوردار باشد. داشتن این آگاهی، در ارزیابی هرگونه نازایی ضرورت دارد. وی همچنین باید با نحوه­ی عملکرد غدد آدرنال آشنایی داشته باشد؛ زیرا ممکن است فرد دچار توده­ی آدرنال در ابتدا جهت تشخیص به اورولوژیست مراجعه کند.

یک متخصص اورولوژیست چه وظایفی دارد؟

در صورتی که متخصص اورولوژی تصمیم به ادامه­ی تخصص خود در زمینه­ی اورولوژی کودکان داشته باشد، دانش درباره­ی اطفال ضروریست. درست است که وی در طول این زمان تنها مراقبت های مربوط به اورولوژی را انجام می­دهد، اما مراقبت از کودکان با مراقبت از بزرگسالان متفاوت است و این تفاوت ها باید آموخته شوند. مدیریت مایعات، دوز داروها، بیماری های همراه و غیره همگی جزء این تفاوت ها هستند. همچنین به طور کلی کودکان ظرفیت فیزیولوژیکی بالایی دارند و ممکن است تا لحظه­ای که وضعشان رو به وخامت رود، حال آن ها خوب به نظر بیاید.

 

افرادی که دچار آسیب های مادرزادی یا اکتسابی نخاع هستند، به ناچار به اختلال عملکرد مثانه مبتلا می­گردند. رشته­ی نورولوژی در اینجا به پایگاه داده­ی اورولوژی وارد می­شود. داشتن دانش عملی از سیستم عصبی در درمان مثانه­ی نوروژنیک – به خصوص بخشی از آن که به اندام های لگن مربوط می­شود- اهمیت دارد. در آخر، متخصصین اورولوژی باید درباره­ی روش های تصویربرداری اورولوژی – که بیمار ممکن است تحت آن ها قرار گیرد- آگاهی داشته باشند.

 

مانند هر تخصص جراحی دیگری، تشخیص اغلب کاملا بر اساس آنچه که در اسکن مشاهده می­شود انجام می­گیرد. برای مثال، اگر مردی با درد بیضه و فاقد توده­ی قابل لمس برای سونوگرافی اسکروتوم فرستاده شود و در سونوگرافی یک توده­ی کوچک در بیضه مشاهده گردد، وی به سرعت جهت درمان سرطان بیضه ارزیابی خواهد شد. صرفا بر اساس یافته های سونوگرافی، ممکن است وی برای خارج­سازی جراحی تومور مشاوره شود.

 

مثالی دیگر: زنی که با اتوموبیل تصادف کرده و در CT اسکن وی یک توده­ی کلیوی اتفاقی cm4 دیده شده است. وضوح توده با تزریق کنتراست داخل وریدی افزایش می­یابد. تنها بر اساس این یافته ها، برای وی تشخیص رنال سل کارسینومای احتمالی گذاشته شد و خارج­سازی به وسیله­ی جراحی پیشنهاد گردید. در بیمارانی که کلیه های آن ها ظاهر آتروفیک دارند، می­توان با پزشکی هسته­ای عملکرد کلیه را سنجید. برای مثال، اسکن دی مرکاپتو سوکسینیک اسید – یک رادیوایزوتوپ که به پارانشیم کلیه متصل می­شود – به ما در درک میزان عملکرد کلیه در تصفیه­ی خون و مقایسه­ی عملکرد دو کلیه با یکدیگر، کمک می­کند.

یک متخصص اورولوژیست چه وظایفی دارد؟

متخصصان ویژه: اورولوژیست هایی که زن هستند

بی شک، اورولوژی تخصصی ست که تستوسترون بر آن تسلط دارد؛ هم از لحاظ زمینه­ی تخصص این رشته (دستگاه تناسلی و مجاری ادراری مردان) و هم از لحاظ بیماران و پزشکان این تخصص (که اغلب مرد هستند). با توجه به محیط کاری این تخصص، بیشتر زنانی که به رشته­ های جراحی علاقه­مند اند در انتخاب اورولوژی دچار تردید می­شوند. بیماران اغلب هنگامی که با یک اورولوژیست زن مواجه می­گردند شگفت­زده می­شوند. برخی ممکن است از وی بپرسند “از کی تا حالا به زن ها هم اجازه­ی انجام این کارها رو می­دن؟” یا “مادرت می­دونه از این کارها می­کنی؟” با این وجود، به نظر می­رسد که بیشتر اوقات مردان با پزشکان زن احساس راحتی می­کنند. مسلما اگر پزشک احساس ناراحتی کند، بیمار نیز فارغ از جنسیت، ناراحت خواهد بود.

 

البته در اورولوژی بزرگسالان، تلاش اصلی زنان متخصص اورولوژی عمومی ویزیت بیماران هر دو جنس است. طبیعتا، زنان نیز گاهی به جراحی های باز بزرگی مانند نفروکتومی یا سیستکتومی نیاز پیدا می­کنند، اما در بیشتر اوقات، شکایت آن ها در رابطه با اختلالات تخلیه ادرار است.

 

یعنی ممکن است زنی که در اورولوژی عمومی بزرگسالان به طبابت می­پردازد، بدون گذراندن یکسال آموزش فلوشیپ و شاید حتی بدون آن که بخواهد در این زمینه فعال باشد، به “اورولوژیست زنان” تبدیل شود. مسلما با آگاهی و برنامه­ریزی دقیق با همکاران، می­توان از این مسئله پرهیز نمود.

 

زن بودن در رشته های جراحی، مشکلات خاص خود را دارد. هم مردان و هم زنان، در دوران رزیدنتی خود به طریقه های مختلفی به چالش کشیده می­شوند. زنان چند نقطه ضعف دیگر نیز دارند که طبیعتا به نقش بیولوژیک آنان در به دنیا آوردن فرزند مربوط می­شود. تاسف آور است که در دنیای امروزه، این موضوع هنوز یک مسئله به شمار می­رود.

 

با وجود آنکه از لحاظ قانونی هر کارفرما موظف به موافقت با مرخصی زایمان است، همکاران شما لزوما قادر به پر کردن جایتان در هنگام غیبت شما نیستند. درصورتی که تاریخ زایمان در طول زمانی استرس­زا برای بخش باشد، این موضوع می­تواند سبب دلخوری گردد. تعداد بیماران مراجعه کننده تفاوتی نمی­کند اما ممکن است تعداد پزشکانی که از آن ها مراقبت می­کنند، کمتر شود.

 

امیدوارم که این نوشته اطلاعات خوبی در مورد تخصص جراحی کلیه و مجاری ادرار به شما داده باشد. اینجا جای مناسبی است که به شما پیشنهاد کنیم از طریق وبسایت درمانکده می توانید با بهترین اورولوژیست های تهران مشاوره کنید.