وجود اپلیکیشن های برتر در گوشی جدید اپل نیازهای یک فرد را برطرف می سازد. سیستم پرداخت اپل که در جریان کنفرانس معرفی محصولات این کمپانی با نام Apple Pay معرفی شد را میتوان بهعنوان خلاقانهترین محصول کاپرتینوییها در یک سال گذشته خواند.
سیستمهای پرداخت با استفاده از ابزارهای موبایل یکی از پیچیدهترین راهکارهایی است که در سالهای اخیر کمپانیهای مختلفی محصولاتی را در این راستا روانهی بازار کردهاند که به پیچیدگی مساله افزوده است. اپل در جریان برگزاری کنفرانس معرفی محصولات خود پرده از سرویس پرداخت اختصاصی خود با نام Apple Pay برداشت که میتوان آن را خلاقانهترین محصول این کمپانی در یک سال گذشته خواند.
وجود انواع اپلیکیشنهای کیف پول در کنار استفاده از انواع فناوریها چون NFC، سیستمهای پرداخت مکانمحور و همچنین دخیل بودن کمپانیهای مختلف چون فروشگاههای زنجیرهای، بانکها، شرکتهای اعتباری و همچنین کمپانیهای پیادهکنندهی این فناوریها بر پیچیدگی این موضوع افزوده و مقدمات لازم برای عدم کاربردی بودن سرویسهای پرداخت الکترونیک موجود را فراهم آورده است .
شاید تشبیه روابط کمپانیهای ارائهکنندهی خدمات اعتباری، بانکها، کمپانیهای مخابراتی و تولیدکنندگان ابزارهای موبایل که اصلیترین بازیگران در زمینهی راهاندازی سرویسهای پرداخت همراه هستند، به جنگ سرد چندان دور از واقعیت نباشد. اضافه شدن کمپانیهای مخابراتی و شرایط دیگر نیز به پیچیدگی این شبکهها دامن میزند که استفاده از این سیستمها را نیز بیش از پیش پیچیدهتر میکند.
از اینرو سیستم پرداخت اپل که در جریان کنفرانس معرفی محصولات این کمپانی با نام Apple Pay معرفی شد را میتوان بهعنوان خلاقانهترین محصول کاپرتینوییها در یک سال گذشته خواند.
در جریان برگزاری کنفرانس، زمانی که نوبت به معرفی این سیستم رسید، تیمکوک سخنان خود را چنین آغاز کرد:
بسیاری از افراد روی توسعهی سیستمهای پرداخت آنلاین کار کردهاند. اما مشکل سیستمهای موجود ایجاد راهکاری تجاری حول نیازهای خود توسعهدهندگان است و این فلسفه با در نظر گرفتن نیازهای مشتریان همخوانی ندارد.
اظهار نظر کوک در مورد سیستمهای پرداخت آنلاین موجود تاحدودی صحیح است، چراکه عدم استقبال از این سیستمها نشان از صحت سخنان وی دارد.
اپراتورهای مخابراتی همیشه در مورد قابلیت نگهداری دادههای حساس روی سیمکارتهای مشترکان سخن به میان آوردهاند که روی سخن آنها با بانکها و کمپانیهایی است که خدمات اعتباری ارائه میدهند، اما با توجه به عدم توافق بانکها و اپراتورهای مخابراتی برسر تقسیم میزان مبلغ دریافت شده در هر تراکنش، هیچگاه شاهد حصول توافق بین این کمپانیها و در نتیجه راهاندازی سرویس پرداخت همراهی کارآمد نبودهایم.
از جملهی آخرین و مهمترین تلاشهای صورت گرفته بهمنظور توسعهی سیستم پرداخت همراه، باید به راهاندازی سرویس Google Wallet از جانب کمپانی گوگل اشاره کرد که یک سرویس خرید همراه توسعهداده شده توسط گوگل بود و کاربران از طریق گوگل اقدام به خرید از طریق تلفنهایهوشمند خود میکردند، اما این مورد هم بهدلیل علاقه به دریافت سهم از سوی اپراتورهای مخابراتی و عدم توافق با گوگل پیشرفت قابل ملاحظهای نکرد، چراکه اپراتورها سرویس مورد نظر را روی ابزارهایی که از خدمات اپراتورها استفاده میکردند، مسدود ساختند.
مدیر توانمند بخش Google Wallet در گوگل نیز سال گذشته این کمپانی را به مقصد کمپانی دیگری ترک کرد و از آن پس با توجه به مشکلات پیش آمده این کمپانی نیز با اشتیاق و علاقهی پیشین به توسعهی سیستم پرداخت موبایل Google Wallet نمیپردازد.
اما قضیه برای اپل فرق میکند. براساس گزارشهای منتشر شده توسط والاستریتژورنال و بلومبرگ، اپل بخشی از از هر تراکنش انجام شده را دریافت خواهد کرد، اما همانطور که اپل در کنفرانس نیز اشاره کرد، جزئیات هیچ یک از تراکنشها از جمله مبلغ و کالا توسط اپل ذخیره مورد استفاده قرار نگرفته و ذخیره نخواهد شد.
براساس اطلاعات منتشر شده اپل در پروسهی خرید از رمزهای یکبار مصرف بهره میگیرد که مشابه سیستمی است که این روزها بانکها با ارائهی توکنها به مشتریان خود از آن استفاده میکنند، استفاده از چنین فناوری امنیت را بالا برده و احتمال سرقت اطلاعات در زمان انجام تراکنشها را کاهش میدهد.
براساس اطلاعات ارائه شده توسط Rajat Taneja، قائممقام اجرایی فناوری در کمپانی Visa، توافق برای توسعهی بستر راهاندازی سیستم توکن سال گذشتهی میلادی حاصل شده است. وی در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:
ما در یکی از مهمترین دوران در تاریخ فناوری هستیم. بستر توسعه داده شده یک بستر مشترک است.
کمپانی ویزا برای توسعهی این سیستم ۷۵۰ نفر از نیروی کار خود را در طول یک سال به کار گمارده است. کمپانیهای دیگری چون مسترکارت نیز اقدامات مشابهی را برای پیادهسازی و آماده کردن بستر خود انجام دادهاند. اما سیستم مورد استفاده برای تولید توکنها بصورت مشترک پیادهسازی شده است که در واقع اصلیترین بخش در این سیستم است. حصول چنین توافقی بین این کمپانیها یکی از نادرترین موارد است که شاهد آن هستیم و این امر نشان از تلاشهای مضاعف اپل برای پیادهسازی چنین سیستمی داشته است.
James Anderson، مسئول بخش پرداختهای موبایل مسترکارت نیز به این نکته اشاره کرده که این کمپانی همکاری با اپل را از سال ۲۰۱۳ میلادی آغاز کرده است.
همچون Taneja، اندروسون نیز همکاری چندین کمپانی برای توسعهی بستری مشترک را بسیار هیجانانگیز خوانده چراکه پس از چندین بار تلاش برای توسعهی چنین سیستمی، بالاخره سیستمی ساده با قابلیت کاربری ساده توسعه داده شده است.
وی همچنین به تلاشهای کمپانی مسترکارت در جهت راهاندازی سیستمی بهمنظور تسهیل خرید و فروش الکترونیک نیز اشاره کرده که بسیار سادهتر از گذشته شده است. پیشتر مراحل پرداخت از طریق ابزارهای موبایل بسیار سخت بود، اما هم اکنون کمپانیها قادرند تا با تصویر کارت اعتباری و برخی از تبادل اطلاعات امن در پشت پرده پروسهی خرید را کامل کنند.
سیستم پرداخت Apple Pay را میتوان سیستمی در راستای سیاست سادهسازی تجربهی کاربری توسط اپل خواند که پیشتر بزرگترین اثر را روی فناوری و صنعت تلفنهایهوشمند گذاشته است. همانطور که اپل با معرفی آیفون صنعت گوشیهای و تلفنهایهوشمند را دچار انقلاب کرد، سیستم پرداخت Apple Pay را سیستم پرداخت همراه را متحول خواهد کرد.
این کمپانی با ترکیب مناسب فناوریهای موجود، مجموعهای را به عنوان محصول عرضه میکند که تجربهی کاربری سادهای را برای کاربران رقم میزند.
اپل با استفاده از پتانسیل خود نقش پررنگی در هماهنگی کمپانیهای بزرگی چون اپراتورهای مخابراتی، بانکها و کمپانیهای اعتباری داشته و باردیگر توانسته تا محصولی خلاقانه را پیش روی کاربران خود قرار دهد.
یقیناً سادگی اکوسیستم ایجاد شده و همچنین کثرت استفاده از محصولات اپل این سیستم پرداخت را میتواند به استانداری در زمینهی پرداخت موبایل تبدیل کند.
تانجا معتقد است که همهگیر بودن استفاده از ابزارهای اپل در کنار امکان ساعتهوشمند اپل و امکان تعویض بسیاری از ابزارهای پیشین با نمونههای جدید معرفی شده، بخت و اقبال موفقیت این سیستم را بسیار بالا برده است. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که هرچند اپل اقدام به جمعآوری دادههای حاصل از خرید نمیکند، اما ویزا همچنان این دادهها را ذخیره میکند. تانجا در این خصوص چنین اظهار نظر میکند:
اطلاعات حاصل از این تراکنشها نیز همچون سایر تراکنشهای انجام شده توسط ویزا ذخیره میشود.
شاید افزایش قدرت اپل در این زمینه نیز میتواند یکی از جنبههای نگرانی باشد، اما یگانه بودن راهحل ارائه شده توسط این کمپانی کسب قدرت در این زمینه توسط اپل را احتنابناپذیر میکند، چراکه کمپانیهایی چون گوگل و Softcard قادر به جذب مشتریان زیادی برای سرویسهای پرداخت خود نبودهاند.
البته این سیستم هنوز در ابتدای راه قرار دارد و سوالات زیادی وجود دارند که گذر زمان پاسخ آنها را معلوم خواهد کرد. آیا علاوه بر کمپانیهای کنونی اپل میتواند پشتیبانی از سیستم خود را وارد سایر فروشگاهها و ارائه دهندگان خدمات نماید؟ ایا کمپانیهای اعتباری و بانکها به پشتیبانی از این سیستم ادامه خواهند داد؟ باید به استفاده از NFC نیز اشاره کرد که رکن اساسی این سیستم است. پیشرفت این سیستم در گرو تجهیز فروشگاههای بیشتر و انجام این کار در کمترین زمان ممکن است.
اما نکتهای که در این بین مهم است، همکاری اضلاع اصلی ارائه کنندهی چنین سرویسی است که امکان عرضهی سیستمی مشابه برای اندروید و ویندوزفون را نیز از سوی آنها امکانپذیر میکند. نظر شما در این مورد چیست؟ آیا چند سال بعد از Apple Pay بهعنوان محصول انقلابی در عرصهی پرداختهای موبایل یاد خواهیم کرد؟
منبع: zoomit.ir