معرفی چسب برق و کاربرد های آن

مجموعه : دانش و فناوری
معرفی چسب برق و کاربرد های آن

مقدمه

چسب برق به عنوان یکی از ابزار های ساده اما کاربردی صنعتی شناخته می شود. چسب های برق صنعتی با نام لنت برق نیز شناخته می شوند. متداول ترین استفاده و کاربرد های چسب های برق، عایق سازی سیم ها و کابل های برق می باشد. به همین دلیل این چسب ها یک ابزار کارآمد و مورد استفاده در سیم کشی و کابل کشی برق می باشند. در واقع با استفاده از این چسب، درصد ایمنی افزایش پیدا می کند. چسب های برق صنعتی دارای تنوع مختلفی از نظر رنگ و کارایی هستند. هر کدام از رنگ های لنت (چسب) برق برای منظور خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. به طور کلی هر کدام از رنگ های لنت برق، نشان دهنده میزان فاز و ولتاژ سیم های برق می باشند. چسب های برق علاوه بر عایق سازی سیم های الکتریکی؛ در موارد دیگر نیز کاربرد های گسترده ای دارند.

 

انواع چسب های برق

تنوع لنت برق بر اساس جنس و مواد تشکیل دهنده آنها می باشد. هر کدام از انواع چسب های برق برای هدف خاصی ساخته شده اند. در ادامه به معرفی انواع چسب های برق و کاربرد هر کدام می پردازیم.

چسب های برق لاستیکی: چسب های لاستیکی برق دارای لایه چسبناک نیستند. در واقع برای کار با این چسب ها لازم است تا لایه های لاستیکی را با فشار و کشش دور سیم و یا کابل مورد نظر خود بپیچانید. در واقع همان کشش سبب قرار گرفتن لایه ها بر روی یکدیگر می شود. این چسب های برق، عایق بسیار خوبی در برابر آب و رطوبت ایجاد می کنند.

 

چسب برق لاستیکی

چسب های برق لاک دار: نوع دیگر چسب های برق، چسب های لاک دار هستند. این چسب ها لایه های پارچه ای هستند که با روغن های رنگی پوشیده شده اند. با کمک این چسب ها می توان سیم ها و کابل های برق را عایق کرد. اما استفاده عمده از این چسب ها مربوط به کارهایی همچون پوشاندن پیچ ها، گوشه های مختلف و … می باشد.

 

چسب های برق ماستیک: این چسب های برق به عنوان چسب های آب بندی نیز شناخته می شوند. این چسب ها برای عایق بندی جاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. چسب های برق ماستیکی مانند چسب های دو طرفه هستند. ممکن است که یکی از لایه های آن لاستیکی (غیر چسبناک) و یا چسبناک باشد.

 

چسب وینیل برق: رایج ترین نوع چسب برق، همین چسب های وینیل می باشند که کاربرد های فراوانی دارند. این چسب ها برای عایق بندی کردن انواع کابل و سیم ها برق استفاده می شوند. این چسب ها عایق های مناسبی در برابر جریان الکتریسیته و رطوبت می باشند. منظور از چسب های برق در واقع همین چسب های وینیل می باشد.

 

نکات مهم درباره لنت برق

در نگاه اول شاید به نظر برسد که انتخاب چسب های برق کار آسانی است. اما لازم است برای انتخاب و استفاده از این چسب های صنعتی به نکات مهمی توجه کنید. اهمیت توجه به این نکات به این علت است که این چسب ها برای عایق سازی جریان الکتریسیته مورد استفاده قرار می گیرند.

 

خاصیت ارتجاعی یکی از مهم ترین ویژگی های چسب های برق می باشد. خاصیت ارتجاعی در لنت های برق سبب می شود که با کشیدن چسب، چسب دوباره به حالت اولیه خود باز گردد و به طور محکم بر روی سیم و یا کابل مورد نظر قرار بگیرد.

 

قدرت چسبندگی بالا از دیگر موارد مهم در انتخاب چسب های برق می باشد. هر چقدر میزان قدرت چسبندگی بیشتر باشد؛ چسب در مدت زمان بیشتری کارایی دارد. قدرت چسبندگی چسب های برق به جنس مواد سازنده آنها بستگی دارد.

معرفی چسب برق و کاربرد های آن

تنوع رنگی لنت برق، به کاربرد های آن ارتباط دارد.

پلیمری و یا مونومری بودن چسب ها نیز مهم است. چسب های پلیمری از زنجیره های بلند ساخته شده اند؛ به همین دلیل استحکام و مقاومت بیشتری دارند. در مقابل چسب های مونومری از زنجیره های کوتاه تری ساخته شده و برای استفاده های سبک تر می باشند.

 

برای استفاده از چسب های برق در محیط های مرطوب و شیمیایی، بهتر است چسبی را انتخاب کنید که مقاومت بالایی داشته باشد. در واقع همان چسب های وینیل رایج، مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی و رطوبت دارند.

 

در زمان انتخاب چسب های برق رنگی به این نکته توجه کنید که: چسب های برق مشکی برای ولتاژ های پایین، قرمز برای برق 3 فاز، قهوه ای برای برق تک فاز، سبز برای سیم اتصال زمین و خاکستری برای ولتاژ پایین می باشد.

 

سایر کاربرد های چسب برق

دانستیم که بارزترین کاربرد لنت برق، عایق کاری سیم و کابل های حامل جریان های الکتریسیته می باشد. اما لازم است بدانید که علاوه بر این مورد، چسب های برق صنعتی کاربرد های دیگری نیز دارند.

 

مورد استفاده برای تعمیرات خودرو و لوازم آن، تعمیرات سایر لوازم برقی و …

مورد استفاده در ادوات موسیقی

استفاده از لنت برق به عنوان علامت های هشدار و نشان

مشخص کردن فاز یا نول بودن سیم ها و کابل های برق

و …

معرفی چسب برق و کاربرد های آن

چسب برق کاربرد های فراوانی دارد.