تبلیغات

تبلیغات

حاج قاسم سلیمانی

هواپیماها چگونه کار می کنند؟

مجموعه : علمی
 
خلبان
قبل از سوار شدن ، چرخها و سیتم فرود و قسمتهایی دیگر از بدنۀ هواپیما رو چک میکنه

سوار میشه . خیلی چیزها رو چک میکنه

موتور ها رو روشن میکنه با هزار تا دنگ و فنگ و اینا

بعد سیتمهای مختلفی رو چک میکنه تا از کارکرد موتورها و فشار روغن و حرارت و برق و سوخت و سیستم ناوبری و ارتباطی و غیره و غیره مطمظن بشه

بعد اجازه میده که بارها رو بیارن و بزان تو هواپیما

بعد مسافرها میان

تعداد مسافرها و وزن بار و غیره به خلبان داده میشه تا بدونه هواپیماش با چه وزنی میخواد پرواز کنه .

سرعت باد و رطوبت هوا و جهت باد هم بهش داده میشه از برج مراقبت چون این اطلاعات برای خلبان حیاتی هست تا بتونه حساب کنه که برای تیک اف یا همون کنده شدن از زمین به چه سرعتی احتیاج داره حد اقل

ترافیک هوایی چک میشه . مسیر رو هم قبلا بهش خبر دادن و از دالانهای هوایی هم خبر داره درست مثل راننده اتوبوس که میدونه برای رفتن مثلا از شیراز به تهران از کدوم راه باید رفت

خلبان حق نداره هر جا دلش خواست بره و با هر سرعتی که دلش خواست پرواز کنه و در هر ارتفاعی که دلش خواست

این اطلاعات به صورت دستور العمل به خلبان داده میشه و خلبان باید از اونها پیروی کنه

در ها بسته میشه .

بعد با اجازه برج مراقبت ، شروع به تاکسی کردن روی باند فرعی میکنه برای رفتن به باندِ پرواز ( در فرودگاههای بزرگ )

شماره باند رو هم برج مراقبت بهش میده با توجه به ترافیک هوایی

سرعتِ تاکسی کردن حدودا 60 تا 70 کیلومتره شاید هم بیشتر باشه

تاکسی کردن یعنی رفتن به سمت باند پرواز یا رفتن به سمت مکان توقف بعد از فرود

در عکس زیر باند اصلی runway و تاکسی وِی taxiway کاملا مشخص هست

هواپیماها چگونه کار می کنند؟

بعد که به ابتدای باند پرواز میرسه باز باید صبر کنه تا بهش اجازه تِیک آف بده برج مراقبت

ممکنه مجبور بشه حتد 15 دقیقه یا بیشتر منتظر بشه

در موقع تاکسی خیلی چیزها رو خلبان باید چک کنه مثل عملکردِ سکانها و پایین آوردنِ فلاپها

با خدمه صحبت میکنه خلبان و بهشون میگه Cabin crew sit for take off please

حتما این جمله رو که از بلند گو پخش میشه قبل از پرواز شنیدین

فلاپها باعثِ افزایش سطح بال و افزایش نیرویِ lift در هواپیما میشه

اگر جای شما در هواپیما روی بال یا پشت بال باشه ، حتما بازو بسته شدن فلاپها رو موقع تیک اف و فرود landing دیدین .

موقع فرود خلبان فلاپها رو تا اخر باز میکنه تا ازشون به عنوان ترمز هوایی برای کم کردن سرعت هواپیما استفاده کنه

هواپیماها چگونه کار می کنند؟

کسی که وارد باشه با دیدن عکس بالا فورا میفهمه که هواپیما در حال نشستن هست نه برخاستن
چون چرخها فقط در موقع نشستن اینجوری دود میکنه و فلاپها هم تا اخر باز هست

فلاپها انواع مختلف داره

هواپیماها چگونه کار می کنند؟

در این عکس بالایی فقط کمی از فلاپها باز شده که یا برای فرود هست یا اندکی بعچ از تیک اف

چون بعد از تیک اف سرعت هواپیما زیاد میشه و خلبان باید فلاپها کم کم ببنده وگرنه ممکنه خورد و خمیر بشه بر اثر سرع باد

هواپیماها چگونه کار می کنند؟

در این عکس فلاپها کاملا باز هست

کلا فلاپها برای باز شدن درجه بندی دارند

تا یه درجه معینی که باز بشه باعث به وجود اومدن نیروی lift میشه واگه از اون حد بیشتر باز بشه نیروی پسا ایجاد میکنه و خلبان به جای ترمز ازش استفاده میکنه

در هواپیماهای کوچیک فلاپها از نوع ساده هست یعنی فقط بالا پایین میشه مثل عکس زیر

هواپیماها چگونه کار می کنند؟ This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 796×347.

هواپیماها چگونه کار می کنند؟

اما در هواپیماهای پیشرفته فلاپها از درون بال میان بیرن بعد به سمت پایین میان

به اختصار عرض کنم که 5نیرو بر هواپیما اثر میکنه :

هواپیماها چگونه کار می کنند؟

نیروی آیرودینامیكی

نیروی آیرودینامیك در اثر وزش باد بر روی یك جسم تولید می‌شود. این جسم می‌تواند تیر چراغ‌ برق ، یك آسمان خراش ، پل ، هواپیما و یا كابل برق فشار قوی باشد. اما بازتاب نیروی آیرودینامیكی كه ایجاد می‌شود، بستگی به شكل این جسم خاص كه در معرض وزش باد قرار گرفته است. اگر هم پهن و دارای زاویه تند باشد در برابر باد مقاومت می‌كند و در جهت وزش باد خم می‌شود. اما اگر دارای زوایای خمیده و یا نیم‌دایره باشد، مقاومت كمتری نسبت به سایر اجسام خواهند داشت. نیروهای آیرودینامیكی شامل چهار نیرو می‌شود، كه این نیروها عبارتند از :

نیروی برا

(LIFT)

نیروی برا ، نیرویی است كه باعث بالا رفتن هواپیما یا هلیكوپتر و اجسام برنده ایجاد می‌شود. برای اینكه این نیرو ایجاد شود باید جسم مورد نظر شكل خاصی داشته باشد، مطلوب‌ترین شكل می‌تواند به صورت یك قطره آب و یا یك جسم كه یك طرفش نیم‌دایره و طرف مقابل آن زاویه تند داشته باشد. اگر این جسم به گوشه‌ای در جریان هوا قرار گیرد كه باد از سمت جسم كه حالت نیم‌دایره دارد بوزد و از طرف مقابل كه زاویه تندی دارد جسم را ترك كند، نیروی برا ایجاد خواهد شد. وقتی كه مولكولهای هوا با لبه جلوی بال برخورد می‌كند، تعدادی به سمت بالا و تعدادی به سمت پایین بال متمایل می‌شوند. هر دو گروه مولكولها می‌بایستی در انتهای بال همزمان به یكدیگر برسند. چون بالای بال هواپیما انحنای بیشتری دارد و مسافت آن نسبت به زیر بال بیشتر است.

در نتیجه مولكولهایی كه از سطح بالایی عبور می‌كنند. می‌بایستی با سرعت بیشتری حركت كنند تا با مولكولهای سطح پایین همزمان به انتهای بال هواپیما برسند. این عمل باعث كاهش فشار هوا در سطح بالا نسبت به سطح پایین بال خواهد شد. اشاره به اصل برنولی وقتی كه سرعت هوا در سطح بالای بال بیشتر از سطح پایینی آن باشد، فشار در سطح بالایی كم می‌شود. حال كه فشار هوا در قسمت بالای بال كاهش می‌یابد و یك خلا نسبی ایجاد می‌شود كه جسم را به طرف خود می‌كشد. این خلا نسبی همان نیروی برا می‌باشد كه باعث بالا رفتن هواپیما می‌شود. هر چقدر سرعت هواپیما بیشتر باشد مقدار خلا نسبی نیز بیشتر می‌شود.

نیروی وزن
(WEIGHT)

زمانی كه ما روی زمین قرار گرفته‌ایم وزن ما بطور عمود بر مركز زمین وارد می‌شود. وزن ما باعث قرار گرفتن روی زمین و نیز جاذبه‌ای كه برما وارد می‌شود با وزن ما برابر خواهد بود. طبق قانون نیوتن ، نیروی جاذبه‌ای كه بر جسم ما وارد می‌شود برابر با یك خواهد بود.

برای اینكه هواپیما به پرواز درآیند باید بر نیروی جاذبه غلبه كند. وزن همیشه در جهت مخالف نیروی برا است.

نیروی رانش
(THRUST)

وقتی جسمی از زمین بلند شده و در فضا قرار می‌گیرد، باید نیروی رانش كافی داشته باشد. به عبارت دیگر نیروی رانش باعث می‌شود تا هواپیما به طرف جلو حركت كرده و جریان لازم را ایجاد كند. جریان ایجاد شده تولید نیروی برا این كار را خواهد كرد. در هواپیما نیروی رانش بوسیله موتور فراهم می‌شود.

نیروی پسا
(DRAG)

– طبق قانون نیوتن هر عملی یك عكس‌العمل در جهت مخالف خواهد داشت به دلیل اینكه نیروی رانش باعث جلو رفتن هواپیما می‌شود. افزایش این نیرو باعث افزایش نیروی پسا خواهد شد. وجود نیروی پسا یك امر اجتناب ناپذیر است ولی كارشناسان ، طراحان و سازندگان هواپیما سعی می‌كنند در حین پرواز از مقدار نیروی پسا كاسته شود.

– شكل هواپیما ، هر قدر بالها نازكتر یا محل اتصال اجزا خارجی با بدنه زاویه‌هایی تند نداشته باشد، بخشی از نیروی پسا كاهش می‌یابد. بستگی به شكل خاص اجزایی كه در تولید نیروی برا نقش دارند. مانند بالها ، و بخشی از بدنه . برای اینكه هواپیما بتواند سرعت‌های كم به اندازه كافی نیروی برا و در سرعت‌های زیاد از تولید نیروی پسا كاسته شود بالهای آن را به گونه‌ای مناسب طراحی می‌كنند.

– پس متوجه می‌شویم كه با افزایش نیروی رانش بر سرعت هواپیما افزوده می‌شود. با افزوده شدن سرعت هواپیما ، جریان هوا نیز افزایش یافته و نیروی برا افزایش می‌یابد تا بر وزن هواپیما غلبه كند. با افزایش نیروی برا و رانش بر میدان نیروی پسا نیز افزوده خواهد شد. اما زمانی كه هواپیما در مسیر پرواز قرار می‌گیرد كلیه نیروها به حالت تعادل در آمده و هواپیما با سرعت ثابتی به پرواز خود ادامه می‌دهد

================================================== ====

وقتی اجازه تیک اف داده میشه خلبان دسته گاز رو به عقب میکشه اما نه تا اخر و هواپیما شروع میکنه به سرعت گرفتن بعد مدت کوتاهی موتور ها رو با تمام قدرت به کار میگیره

هواپیماها حتما باید در جهت مخالفِ باد بلتد بشن و فرود بیان . علتش هم کاملا مشخصه

اگه بادی با سرعت 60 km در حال وزیدن باشه و هواپیما برای بلند شدن از زمین به سرعت 200 کیلومتر احتیاج داشته باشه این بدان معنا هست که کافیه سرعت هواپیما به 140 برسه تا بتونه پرواز کنه چون بادی با سرعت 60 از روبرو در حال وزیدن هست و اینکار امنیت تیک اف رو بالا میبره و باند لازم رو کوتاه تر میکنه

برای فرود هم اگه باید با سرعت 200 کیلومتر بشینه و باد 60 کیلومتری وجود داشته باشه پس میتونه با سرعت کمتر بشینه که امنیتش بیشتره و به باند کمتری نیاز داره برای نشستن

================================================== =

دیگه بقیه اش رو یکی دیگه ادامه بده و اگه اشتباهی هم شده تذکر بده

هواپیماها چگونه کار می کنند؟

فقط بدونین که خلبان اصلا کاری رو از خودش انجام نمیده و همه چیز باید طبق دستورالعملهای سازنده هواپیما و برج مراقبت وشرایط جوی انجام بده .

خلبان حق نداره هر جا که دلش خواست بره

حق نداره با هر سرعتی دلش خواست پرواز کنه

حق نداره در هر ارتفاعی که دلش خواست پرواز کنه

در هواپیماهای بزرگ و پیشرفته خلبان به تنهایی نمیتونه همه کارها رو انجام بده و کمک خلبان و مهندس پرواز بهش کمک میکنند

================================================== ===

هواپیماهایی که ما امروز سوارش میشیم و باهاش میریم سفر ، نتیجه تلاش و تحقیقات و اختراعات و اکتشافاتِ هزاران انسان هست که در طول تاریخ با هم پیوند خورده و هواپیماهایِ امروزی ساخته میشه

از مکتشفین برق و امواج رادیویی و جاذبه و حوزه مغناطیسیِ زمین و قوانین فشار و ضربه و سرعت و شتاب و انواع عناصر و غیره گرفته تا مخترعین نایلون و پلاستیک و لاستیک و سیم و باتری و لامپ و سوخت و روغن و پیچ و مهره و واشر و لولا و صندلی و تلوزیون و هیدرولیک و شیشه و بی سیم و قظب نما و ژیروسکپ و چرخ و بلبرینگ و قطعات الکترو نیکی و کامپیوتر و انواع موتورها و هزاران هزار چیز دیکه

خدا همشون رو بیامرزه چه رفته ها چه اونهایی که الان زنده اند و چه اونهایی که هنوز متولد نشده اند

 
 

تبلیغات