تبلیغات

تبلیغات

حاج قاسم سلیمانی

ملک سلیمان موفق یا ناموفق بود ؟!

ملک سلیمان موفق یا ناموفق بود ؟!

با وجود گذشت بیش از دو ماه از آغاز اكران فیلم ملك سلیمان، كماكان ۳۳ سینمای تهران درحالی به این فیلم اختصاص داده شده و تا عاشورا نیز در تصاحبش خواهد بود كه بسیاری از فیلمهای سینمایی حتی برای نمایش ۳ سالن را در اختیار ندارند و همین مسئله باعث شده نقدهای جدی به این سبك حمایت از سینمایی كه صف اكران فیلمهایش با سیاست های فعلی بی انتها گشته، وارد شود و در قبال این نقدها نیز طبق معمول پاسخی جز سكوت از سوی مسئولان سینمایی كشور شنیده نشود.

شب گذشته در برنامه این هفته ۷ اعلام شد با وجود آنكه فروش فیلم ملك سلیمان در هفته گذشته كاهش شدیدی داشته، اما همچنان ۳۳ سینمای تهران به آن اختصاص دارد و این فیلم در هفته گذشته در این ۳۳ سالن ۱۳۸ میلیون تومان فروش داشته است.

آمار فوق نشان دهنده آن است كه متوسط فروش ملك سلیمان در هر سالن سینما طی یك هفته حدود چهار میلیون تومان است كه این، رقمی به مراتب كمتر از فروش فیلم سن پطرزبورگ است كه با وجود آنكه سینماهای اصلی این فیلم را از اكران حذف كرده اند، همچنان توانسته فروش خوبی داشته باشد و طی هفته گذشته ۶۸ میلیون تومان فروش داشته است.

وجود رقم پایین فروش ملك سلیمان در هر سینما كه با محاسبه نرخ متوسط بلیط سه هزارتومانی برای هر بلیط (درحالی كه حداكثر نرخ بلیط ۴هزار تومان است) و تقسیم رقم چهار میلیون تومانی به هفت روز هفته مشخص می شود اكران فیلم ملك سلیمان در هر روز حدود ۱۸۰ تماشاگر دارد كه تقسیم این تعداد به حداقل ۶ سانس نشان می دهد متوسط تماشاگر ملك سلیمان درهر سانس سینما كمتر از ۳۰ نفر می باشد.

این در حالی است كه تبلیغات تلویزیونی فیلم همچنان ادامه دارد و طبق اعلام برنامه ۷، قرار است این فیلم حداقل تا دو هفته دیگر و احتمالاً تا عاشورا این تعداد زیاد سینما در تهران را همچنان اشغال كند و بسیاری از فیلمها حتی از یك سالن كامل برای اكران محروم شده و به صورت تك سانس اكران شوند.

با وجود این میزان رانت برای فیلم مذكور ملك سلیمان كه بنابر اظهار تهیه كننده بیش از ۵ میلیارد و صد میلیون تومان هزینه تولید داشته و صدها میلیون تومان تبلیغات فیلم هزینه داشته است، تاكنون فروشی كمتر از ۲.۵میلیارد تومان در تهران و شهرستانها داشته كه پس از كسر حقوق سینماداران از فروش، درآمد خالص این فیلم حدود یك میلیارد تومان بوده است كه به منزله ضرر ۴ میلیاردی فیلم مذكور است.

با این حال، به دلیل علاقه زیاد معاونت سینمایی فعلی و اصحابش به ملك سلیمان، راهكارهای زیر به هیچكاك ایران برای افزایش تعداد بینندگان و فروش فیلم پخش می شود كه با به كار بستن آنها هم مشكل سایر آثار سینمایی كه در صف اكران هستند، حل شده و از ده ها سالن ویژه ملك سلیمان استفاده می كنند و هم مشكل آمار و ركوردشكنی تهیه كنندگان فیلم و مسئولان سینمایی حل می شود:

 

۱) به جای بردن پرهزینه و وقت گیر و خطرناك دانش آموزان مدارس به سینما برای دیدن این فیلم، ملك سلیمان در مدارس به نمایش درآید كه با احتساب وجود ۱۴ میلیون در كشور، اگر در نصف مدارس كشور هم این فیلم پخش شود، حدود ده برابر بیننده تاكنون فیلم به آمار آن اضافه می شود.

 

۲) با توجه به احداث سینماهای باز و بسته در پاركها و فرهنگسراهای تهران، از این اماكن برای نمایش ملك سلیمان استفاده شده و به شهرداری تهران هم دستور داده شود بخشی از یارانه اتوبوس و مترو را كه به دلیل تعطیلات زیاد برای آلودگی هوا مصرف نشده، به عنوان پول بلیط به تهیه كننده عزیز این فیلم پرداخت كند.

 

۳) با توجه به آمار اعلام شده برای بینندگان مجموعه مختارنامه كه بیش از ۴۰ میلیون نفر برآورد شده و علاقه شدید جناب ضرغامی به ملك سلیمان، یك هفته به جای مختارنامه این فیلم از تلویزیون پخش شود تا آمار بینندگان این فیلم ركورد فیلمهای هالیوودی را نیز بشكند.

 

گفتنی است، به تازگی برخی عوامل اقدام به ثبت این فیلم در سایت IMDB نموده اند كه سایت ملك سلیمان از این اتفاق به عنوان ثبت این فیلم به عنوان یكی از معدود فیلم های ایران در بانك بین المللی اطلاعات سینما یاد كرده، حال آنكه در این سایت آثار بسیاری از كارگردانان ایران مشاهده می شود. نكته جالب آنكه به دلایل نامشخص كه احتمالاً به ساخته شدن فیلم از زندگی ملك سیلمان با نام King Solomon در سال های دور بازمی گردد، این فیلم به دلیل قانون كپی رایت نتوانسته از نام خود استفاده كند و در سایت IMDB نام این فیلم به جای King of Solomon، خوانش فارسی اش با حروف انگلیسی یعنی molke soleiman نوشته شده كه در نوع خود جالب و مضحك است.

 

گردآوری : پایگاه اینترنتی تکناز

تبلیغات